آخرین اخبار

20. آبان 1394 - 18:17   |   کد مطلب: 29309
امروزه هفته بازارها و بازارهای روز در هر شهر و روستایی دایر بوده که علاوه بر دسترسی آسان مردم به کالاهای مورد نیاز، قیمت‌های مناسب کالاها در عرضه در راستای کمک به اقشار کم‌در‌آمد و متوسط جامعه توانسته رضایت‌مندی مردم به ویژه بانوان را نسبت به خود جلب کند.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، شهرستان اسدآباد هم از جمله شهرهایی است که هر روزه به نام روزهای هفته در یکی از نقاط شهری آن بساط هفته بازارها پهن است و بانوان خانه‌دار بیشتر نیازهای منزل خود را از این بازار تامین می‌کنند که برپایی این بازارهای روز را در سطح روستاهای بزرگ این شهرستان هم می‌توان مشاهده کرد.

 

اما متاسفانه در این بازارهای روز کالاهای غیراستاندارد و غیربهداشتی نیز در حال عرضه بوده و مشتریان بدون هیچ دقت و غافل از هر کجا، این کالاهای غیربهداشتی را خریداری می‌کنند. این مشکل را چندی پیش شبکه بهداشت و درمان شهرستان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان عنوان کرد و فرماندار شهرستان هم جمع‌آوری و برخورد با هفته بازارها را منوط بر رضایت شهروندان دانست و جالب اینجاست که این هفته بازارها تحت‌نظر هیچ ارگانی نبوده و نیست و هیچ مرجعی مسئولیت آنان را بر عهده ندارد.

 

جدای از این امر اکثریت دست‌فروشان هفته بازارها را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند که هر روزه برای پهن کردن بساط در شهر اسدآباد از شهرهای همجوار در حال تردد هستند اگرچه از یک منظر وجود هفته بازارها مایع رضایت برخی از شهروندان شده، اما این امر از نظر دیگر به عنوان یک معضل ضربه‌ای بزرگ بر پبکره اصناف شهرستان وارد کرده است، چراکه با وجود این هفته بازارها، بازار شهر از تب و تاب افتاده و دیگر هیچ‌گونه رونقی ندارد.

 

تکلیف اصناف شهرستان اسدآباد چیست؟

 

کاسبان و بازاریان شهر همه و همه از کسادی بازار گلایه‌مندند، گویی شکایات و ناله‌های آنان به اتاق اصناف شهر نیز هنوز کارگر نبوده است.

 

کوتاه بگویم دست‌فروشان هفته بازارها که تعدادشان هم چندان زیاد نیست، ضربه‌ای بس بزرگ بر پیکره اصناف این شهر وارد کرده‌اند و گویی با بساط خود غیر از بی‌رونقی بازار هیچ ره‌آوری برای این شهر نداشته‌اند.

 

به راستی تکلیف اصناف و کاسبان این شهر چیست؟ مگر نه اینکه آنان نیز جمعی بزرگ از اقشار و شهروندان همین شهر بوده و نیازمند حمایت مسئولان شهر هستند؟ بسیاری از این کاسبان و اصناف از بازاریان سرشناس و قدیمی شهرند که اجداد و پدرانشان نیز روزی در این صنف کسب و کار داشته است.

 

گلایه اصناف از وجود هفته بازارها

 

رئیس اتاق اصناف شهرستان اسدآباد از فعالیت این هفته بازارها در سطح شهر ابراز گلایه کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: هفته بازارهای بر پا شده در شهر اسدآباد و آجین و روستاهای بزرگ شهرستان بزرگ‌ترین لطمه را بر سه هزار و 600 نفر از اصناف شهرستان وارد کرده است.

 

"موسی‌رضا غفاریان" با بیان اینکه بزرگ‌ترین لطمه افزایش مالیات برای اصناف است، تصریح کرد: کسبه و بازاریان و سه هزار و 600 نفر از اصناف شهرستان از وجود هفته بازارهایی که تحت‌نظر هیچ ارگانی نیستند و از اینکه هیچ مرجعی به وضعیت آنان رسیدگی نمی‌کند، گلایه‌مندند.

 

وی سدمعبر، آلودگی صوتی، عرضه کالاهای غیربهداشتی و غیراستاندارد را از دیگر معضلات هفته بازارها برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ مرجعی به آنان رسیدگی نکرده و حتی جا و مکان‌های لازم نیز در این راستا برای آنان طی روزهای هفته مشخص شده است.

 

غفاریان اضافه کرد: هیچ‌یک از دست‌فروشان هفته بازارها دارای هیج‌گونه مشخصات و یا سوءپیشینه از خود در اماکن شهرستان ندارند و بدون هر گونه پروانه کسب در این هفته بازارها در حال فعالیت هستند.

 

بیش از 50 درصد دست‌فروشان غیربومی هستند

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد دست‌فروشان افراد غیربومی شهرستان اسدآباد هستند، گفت: این افراد متاسفانه از شهرستان‌های همجوار استان با سوءاستفاده از موقعیت شهرها در این هفته بازارها بساط پهن کرده و بزرگ‌ترین لطمه را بر اصناف شهرستان وارد می‌کنند که باید هر چه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری آنان با همکاری ادارات ذیربط اقدام شود.

 

ضرورت ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن فروشندگان بازارهای روز

 

شهردار شهر اسدآباد نیز از ضرورت ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن فروشندگان بازارهای روز این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: از سال آینده جانمایی بهتر و مناسب‌تری برای بازارهای روز شهر اسدآباد درنظر گرفته شده و ساماندهی و شناسنامه‌دار خواهند شد.

 

"حمزه عبدکوند" با اشاره به ضرورت وجود بازارهای روز در شهر اسدآباد همچون دیگر شهرها گفت: این هفته بازارها در جهت دسترسی آسان مردم به کالاهای مورد نیاز در راستای کمک به اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه با توجه به قیمت‌های مناسب کالاها در عرضه و رضایت‌مندی مردم، لازم است.

 

وی با بیان اینکه شهرداری هیچ‌گونه برنامه‌ای در راستای جمع‌آوری هفته بازارها ندارد، یادآور شد: در صورت عرضه هرگونه کالای غیراستاندارد و غیربهداشتی، شبکه بهداشت و درمان با توجه به وظیفه ذاتی خود باید نظارت لازم را داشته باشد.

 

عبدکوند با تاکید بر اینکه نظارت مستمر بر هفته بازارها و بازارهای روز توسط دستگاه‌های مسئول باید وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: جمع‌آوری این بازارهای محلی بدون شک موجب نارضایتی مردم شهر خواهد بود که باید با پاک کردن این صورت مساله توسط برخی دستگاه‌ها، نظارت و ساماندهی را در این بازارها مرسوم، مستمر و قوی‌تر کرد.

 

شبکه بهداشت نمی‌تواند به دست‌فروشان فشار آورد

 

رئیس شبکه بهداشت شهرستان اسدآباد نیز با بیان اینکه تاکنون موردی از کالاهای تاریخ مصرف گذشته در این هفته بازارها مشاهده نشده است، اظهار کرد: عدم رعایت موارد بهداشتی از بزرگ‌ترین مشکلات و معضلات هفته بازارها در این شهرستان است.

 

"حسام شاهرخی" ارائه برخی موادغذایی چون ماکارانی، سویا و ... به صورت فله‌ای و یا عدم داشتن پوشش مناسب برای برخی موادغذایی را از جمله موارد غیربهداشتی ملاحظه شده در این هفته بازارها برشمرد و گفت: تازمانی‌که بهداشت عمومی جامعه را هفته بازارها به خطر نیندازند شبکه بهداشت حساسیتی در رابطه با هفته بازارها نخواهد داشت و بودن یا نبودن هفته بازارها با شبکه بهداشت نخواهد بود.

 

وی یادآور شد: در صورت ارائه کالاهای غیراستاندارد و تاریخ مصرف گذشته شبکه بهداشت نمی‌تواند به دست‌فروشان هفته بارارها فشار آورد.

 

شاهرخی با تاکید بر همکاری ارگان‌های مختلف در جهت نظارت هرچه بیشتر بر این هفته بازارها یادآور شد: در آخرین جلسه امنیت غذایی نیز مقرر شد تا در صورت مصلحت این هفته بازارها جمع‌آوری شوند.

 

مسئولان می‌توانند با راهکارهای مختلف در اتاق فکر شهرداری و یا اصناف و فرمانداری و در جلسات و کارگروه‌ها تصمیمی به‌جا در راستای هفته بازارها اتخاذ کرده و مجددا رونق گذشته را به اصناف شهر بازگردانند و با تصمیمات اتخاذ شده خود نه به دست‌فروشان لطمه وارد کنند و نه اجازه ضربه زدن بر پیکره اصناف شهر را دهند.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal