به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از نافع، چهار فصل همدان در غرب کشور، همزمان با برگریزان پاییز مناظر چشمنوازی را پدید میآورد که تماشای آنها در این فصل خالی از لطف نیست.
سخن گفتن از گردشگری هنگامی میتواند خوشایند باشد که بتوان از نقاط مختلف گردشگری یک شهر یا دیار بازدید کرد و از زیباییهای فصول مختلف آن منطقه بهرهمند شد.
گاهی گردشگری ما منوط به یک فصل میشود در حالی که پاییز خود زیباییهایی دارد که شاید در تصویر و نگاه اجمالی نگنجد و باید حضور داشت و از آن لذت برد.
اینکه همدان در تابستان، با آب و هوای مطبوع خود میزبان بسیاری از مسافران از جنوب کشور است، درست است اما پائیز، فصل برگریزان و هزار رنگ همدان را نباید از دست داد زیرا کوچه باغهای آن عجیب دلنواز است و مناظر چشمنوازی را برای همگان ایجاد کرده است.
کوچه باغهای همدان این روزها با ریزش برگهای رنگارنگ، مناظر بکری را رقم زده که بعید است کسی تمایل به لذت بردن از این طبیعت نداشته باشد.
جاده منتهی به گنجنامه، چشمه ملک و باغات عباسآباد این روزها با انبوهی از درختان رنگارنگ پوشیده شده و خلوت آن آرامش عجیبی به دغدغههای پائیزی اذهان میبخشد به طوری که مشکلات در پیچ و خم آن گم میشود.
دامنه الوند و میدان میشان در فصل پاییز به قدری جذاب و دیدنی است که میتوان شکوه الوند را در آن به نظاره نشست و در سفرهخانه سنتی آن سرمای وجود را با چای، گرما بخشید.
با همه این تفاسیر همدان شهر گردشگری چهارفصلی است که بارها و بارها سخنانی از توسعه گردشگری همدان از سوی مسئولان مطرح شده و اولویت توسعه را نیز بر مبنای گردشگری گذاشتهاند، اما تنها سخنرانی دوای درد نیست و باید به صورت عملیاتی و اجرایی وارد شد.
گردشگری و توسعه آن نیازمند توجه و برنامهریزی مسئولان با ایجاد طرحهایی در خور شأن نام پایتخت تاریخ و تمدن ایرانزمین است تا بتوان از این صنعت درآمدزایی را برای استان نیز به ارمغان آورد.
اینکه برگزاری جشنواره پاییزی و زمستانی هزینهبر است، درست! اما رونق گردشگری تنها صرف هزینه و برگزاری جشنواره نیست بلکه تبلیغاتی که از فصول مختلف یک شهر شده و جذب گردشگر میشود، نیز در رونق این صنعت اثرگذار است.
گذشته از رونق گردشگری، صنعت هتلداری نیز که در درآمدزایی بخش خصوصی و در مجموع یک شهر اثرگذار است، اما هتلهای ما نیز پس از گذشت 6 ماه نخست سال آن طور که باید درآمد نداشته و در رکود به سر میبرند.
این روزها آهنگ رفتن مدیرکل میراث فرهنگی همدان به گوش میرسد که شاید همین امر گردشگری پاییز رنگارنگ همدان را بیرنگتر از قبل کرده است زیرا در گذشته نیز چندان از ظرفیت این فصل زیبا برای گردشگری استفاده نمیشد، حال که حرف از رفتن مسئول بخش گردشگری است، دیگر وضعیت معلوم است!
با وجود اینکه مدیران میراث فرهنگی از گذشته تاکنون، برای توسعه گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین تلاش کردند اما در اثنای مدیریت آنها یک جای کار میلنگد و آن طور که باید روند توسعه گردشگری پیش نمیرود؛ اینجاست که این سئوال به ذهن میآید که چه چیزی باعث این امر میشود، آیا تغییر مدیریت تأثیرگذار است؟!
در پایان باید به این سئوال اساسی پاسخی درست داده شود که وقتی همه مدیران در ابتدای کار خود در همدان صنعت گردشگری را اولویت برنامههای خود میدانند، چرا در اثنای کار، چرخ این صنعت باز مانده، کمرنگ شده و یا به فراموشی سپرده میشود؟!
انتهای پیام/
دیدگاه شما