آخرین اخبار

15. آذر 1394 - 12:54   |   کد مطلب: 29559
گزارش از نارضایتی مردم از ساخت دانشگاه در اراضی پارک جنگلی:
تخریب فضای سبزشهری به چه قیمت/دانشگاه باید در خارج از شهر ساخته شود
به دنبال آغاز عملیات اجرایی ساخت دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی مردم شهر اسدآباد نسبت به تصمیمات مسئولان برای ساخت این دانشگاه در اراضی پارک چنگلی معترض هستند چرا که آنان معتقدند با ایجاد این دانشگاه فضای سبز شهری تخریب و نقطه دید شهر از بین می‌رود.

به گزارش آوای سیدجمال، ایجاد دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی در دوره نماینده قبلی مجلس صورت گرفت و تلاش برای تملک زمین از آن زمان آغاز شد و در سال 91 با حضور علی اکبر متکان، معاون وزیر علوم و استاندار همدان زمینی در پائین پارک مدنی(جنگلی) که هنوز تملک نشده بود و معارض داشت، کلنگ زنی شد.

 

این کلنگ‌زنی همانا و آغاز ساخت پروژه سایت اداری و آموزشی دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی همانا؛ چرا که از سال 91 به مدت سه سال این پروژه به تعویق افتاد و امسال با برگزاری نشست‌های متعددی برای رفع مشکل معارض این زمین، ساخت فاز اول دانشگاه آغاز شده و تا حدودی هم پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، گفته است که شورای دوره سوم و شهرداری در سال ٩١ فضای سبز گردنه اسدآباد را به فضای آموزشی تغییر کاربری داده‌اند و امروز علی‌رغم میل باطنی اعضای شورای دوره چهارم ساخت دانشگاه سیدجمال با تغییر میزان اراضی اختصاص داده شده به میزان 12 هکتار آغاز شده و هم اکنون اقداماتی چون خاک‌برداری، آرماتوربندی، بتون‌ریزی آن انجام شده است.

 

حال ساخت و ساز دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی آغاز شده؛ اما صحبت ما با مسئولان این است که چرا یک نظرسنجی برای ارائه نظرات و پیشنهادات مردم برای امری مهمی چون ایجاد دانشگاه در محلی که فضای سبز است و حق و حقوق مردم، گرفته نمیشود؛

 

درست است که ایجاد دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی در توسعه شهری مهم و قابل بیان است اما تخریب فضای سبز پارک جنگلی از آن مهم‌تر است، چرا که ایجاد این گونه مراکز باید در خارج از محدوده شهری باشد و این در حالی است که بیشتر دانشگاه‌های اسداباد در نقطه مرکز شهری قرار دارد.

 

به درخواست مردم شهر اسدآباد این گزارش تهیه شد تا نظرات و پیشنهادات برخی از مردم به گوش مسئولان رسانده شود تا حداقل تصمیماتی که در سطح شهر می‌شود یک نظرسنجی کلی از مردم هم گرفته شود.

م. منصوری یکی از کارشناسان عمران در اسدآباد اظهار کرد: در این شکی نیست که ایجاد دانشگاه و مراکز علمی در توسعه شهری کمک مفیدی هم به فرهنگ و هم در گسترش و توسعه علمی و شغلی  می‌کند، اما اگر ایجاد این نوع مراکز در نقاط دور و اطراف  شهر باشد، قطعا" هم شهر از لحاظ رفاهی و هم زیر ساختی و افزایش فضای سبز بیشتر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: ایجاد دانشگاه در جلوی ورودی شهر نقطه دید و زیبایی خاص شهر را گرفته و معمولا" دانشگاه در هر شهر خارج از محدوده شهر ایجاد می‌شود که حداقل امکانات در سطح شهر متمرکز نشود و توسعه شهری را به دنبال داشته باشد.

 

وی گفت: اسدآباد دارای اراضی مناسبی برای ایجاد دانشگاه است و یکی از آن‌ها منطقه  چهار راه تویسرکان به سمت روستای ویرایی است که می‌تواند مکان خوب و مناسبی برای ایجاد یک مرکز علمی و تحصیل دانشجویان باشد.

 

نقیب یکی از همشهریان اسدآبادی نیز اظهار کرد: بنده به عنوان یک شهروند از احداث دانشگاه در آن مکان مخالف هستم، چرا که نمای پارک جنگلی از سمت جاده از بین می‌رود و مسئولان چرا به جای افزایش سهم سرانه فضای سبز روز به روز با ساخت و سازهای بی مورد و همچنین تصمیمات نابهنگام و بدون فکر خود موجب تخریب فضای سبز می‌شوند.

 

وی با انتقاد از اعضای شورای شهر و شهرداری به دلیل عدم دفاع از حقوق مردم که یکی از آن‌ها ایجاد فضای سبز است، گفت: شورای شهر باید برای فضای سبز بجنگد و تلاش کند نه اینکه دو دستی فضای سبز را برای ایجاد ادانشگاه تقدیم کند.

 

وی یادآور شد: شورای شهر می‌توانست به جای ایجاد این دانشگاه پارک بانوانی که  چند سال است قولش را به بانوان شهر داده اند را ایجاد کند و آنجاست که در ضرب المثل میگویند: استاد کار واقعی کسی است که اول متر کند بعد برش بزند، نه اینکه برش بزند بعد متر کند که  حالا شده است حکایت دانشگاه سید جمال و پارک جنگلی..

 

یکی از دانشجویان شهر اسدآباد هم با بیان اینکه مکانی که برای ایجاد دانشگاه سیدجمال در نظر گرفتند، مکان مناسبی نیست، اظهار کرد: این درست نیست که برای ایجاد دانشگاه درختانی که این روزها دیگر نه ابی برای رشد آن‌ها وجود دارد، را قطع کنیم.

 

زائری یکی از فرهنگیان شهر اسدآباد هم  با بیان اینکه مخالف ایجاد انشگاه در محل پارک جنگلی هستم، گفت: اگر فضای دانشگاهی کم دارید چرا از ساختمان دانشگاه پیام نور استفاده نمی کنید با این کار چقدر در هزینه ها هم صرفه جویی می شود.

 

کاظمی یکی از همشهریان اسدآبادی مخالف با ساخت دانشگاه در پارک جنگلی است و میگوید: وقتی این همه فضای خالی در سطح شهر وجود دارد چرا پارک را تخریب کنید و ان هم پارکی که مسافر ان زیاد است و دید خوبی به شهر داده است.

وی ادامه داد: دانشگاه باید بیرون شهر باشد که بعدها جهت گسترش فضای اموزشی دچار کمبود فضا نشوند چرا این مسئولان به جای ایجاد فضای تفریحی ومجتمع های خدماتی توریستی با گرفتن تصمیمات بدون مطالعه و بی برنامه خود موجب تخریب فضای سبز میشوند.

 

عضو شورای اسلامی شهر اسدآباد با بیان اینکه ما مخالف ایجاد دانشگاه نیستیم بلکه با مکانیابی نامناسب آن مخالفت کردیم، اظهار کرد: دوسال تمام برای عدم ساخت دانشگاه سیدجمال در زمین پارک جنگلی با مسئولانی از جمله نماینده مردم گرفته تا فرماندار، استاندار، معاون شهرسازی در گیر بودیم تا این امر انجام نشود و در مکان مناسب دیگری صورت بگیرد.

 

هدایت عسگری به برگزاری همایشی در پارک جنگلی در دو سال قبل اشاره کرد و گفت: این همایش هم به همین منظور تشکیل شد تا مردم از ساخت این دانشگاه در اراضی پارک جنگلی باخبر شوند؛ اعضای شورای شهر با ایجاد دانشگاه مخالف نیستند بلکه با مکان یابی نامناسب در دوره قبل مخالف هستند.

 

وی با بیان اینکه ما نامه نگاری‌هایی ر ا انجام دادیم و بارها در جلسات متعددی در این زمینه شرکت کردیم تا این ساخت و ساز صورت نگیرد، افزود: اما متأسفانه به ما به عنوان نمایندگان مردم گفتند که اگر شما هم مخالف این امر باشید این امر صورت میگیرد و اینجاست که مردم ما نقشی در انجام تصمیمات ندارند چرا که انان به زور خواستند این امر شدنی شود که شد.

 

انتهای پیام/ن

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

نه قلم درستی داری- نه قواید روزنامه نگاری بلدی - نه بی طرفی - از جانب همه هم که خودت هر شر ووری دوست داری می نویسی ...همین شورای شهر نان به نرخ روز خور وقتی دادگستری و حوزه علمیه و آموزش و پرورش و زندان و پلیس و .... ساخته می شد چرا صداش در نمی آمد ؟! زورش فقط به دانشگاه می رسه ؟!؟! مردم هم اصلا مخالف این طرح نیستن از طرف خودت صحبت نکن .... ;)
من به عنوان یک اسدابادی که برای پیشرفت شهرم در تلاش هستم به شما میگم که در مکان کنونی احداث دانشگاه یک درخت هم وحود ندارد. مکان دانشگاه در کنار اداراتی مثل دادگستری و نیروی انتظامی و حتی حوزه علمی شهر قرار داره. چطوره اونها دید پارک جنگلی رو مخدوش نکردن ولی ساختمان دانشگاه دید پارک جنگلی رو مخدوش کرده!!!!؟ ببینید شورای شهر از ساخت یک دانشگاه جلوگیری میکنه داره فرصت رو از شهر ما دور میکنه اساتید و دانشجویان این دانشگاه در دوران چند ساله حیاتش بیش از ۱۰۰۰ مقاله و کار پژوهشی انجام دادن و اسم شهر و نام پر آوازه سید جمال رو در مجامع علمی مطرح کردن.اما شورای شهر که نماینده مردم هستند آیا از وضعیت دانشجویان و کارکنان این دانشگاه خبر دارن؟ از مزایای دانشگاه و رونق اقتصادی که برای شهر داره خبر دارن. حالا خدا کنه حفظ فضای سبز بهانه نباشه و اگر جلوی ساخت دانشگاه گرفته میشه زمین به فضای سبز تبدیل بشه نه به عنوان اراضی شهرداری برای مجتمع مسکونی به مدم واگذار بشه. به امید سربلندی شهر و همشهریانان

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal