آخرین اخبار

14. فروردين 1398 - 11:54   |   کد مطلب: 32273
گزارشی از تمهیدات برای سیل در همدان اسدآباد
هنوز در وضعیت بحرانی/قطع ارتباط با 8 روستای بخش پیرسلمان
فرماندار اسدآباد گفت:شهرستان اسدآباد هنوز در وضعیت بحرانی قرار دارد و از شهروندان خواستاریم امروز با توجه به روز طبیعت و نامساعد بودن شرایط جوی شهرستان و سیل و آبگرفتگی و طغیان برخی رودخانه ها در صورت امکان به طبیعت و کنار رودخانه ها نروند .

به گزارش آوای سیدجمال، کریم حمیدوند در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وجود 10 رودخانه در اسدآباد افزود: آب رودخانه های اسدآباد در دو روز گذشته به دلیل بارش برف و باران سنگین طغیان بسیاری داشته که به این دلیل نزدیک شدن به حریم رودخانه ها برای مردم خطر ساز خواهد بود.

 

وی در ادامه از قطع محور ارتباطی 14 روستای بخش مرکزی و پیرسلمان به دلیل بارش سنگین برف خبر داد و تصریح کرد:به دلیل حجم سنگین وظایف راهداری اسدآباد در دو روز گذشته برف روبی مسیرها و محور ارتباطی راه ها در سطح شهرستان به کندی در حال انجام بوده و در تلاشیم هر چه سریعتر مشکل موجود مرتفع شود.

حمیدوند با بیان اینکه کلیه راهدارخانه‌های اسدآباد در حال حاضر با 32 دستگاه ماشین‌آلات راهداری و 60 نیرو مشغول عملیات راهداری هستند، گفت: این شهرستان دارای 4 راهداری در گردنه اسدآباد، مرکز اداره، کلیایی و چهاردولی است.

ارتباط 8 روستای بخش پیرسلمان با شهر قطع است

بخشدار پیرسلمان گفت:از شب گذشته تاکنون در 14 روستای دهستان کلیایی بیش از 80 سانتی متر برف باریده و ارتباط محور 8 روستا با شهر اسدآباد و آجین قطع شده است.

محسن عزیزی در گفت و گو با ایسنا،منطقه همدان ،اظهار کرد: در حال حاضر راهداری اسدآباد اکیپ لازم را برای بازگشایی محورها اعزام کرده اما متاسفانه کارایی لازم را به دلیل نبود و فرسودگی ماشین آلات ندارد.

وی ده سفید ،دهبور، چهار چشمه ،علی آباد، نادر آباد،چشمه علی و میوله را از جمله روستاهایی برشمرد که راه ارتباطی این روستاها به دلیل بارش برف سنگین قطع شده و در ادامه تصریح کرد: با توجه به گستردگی بخش پیرسلمان با دارا بودن 31 روستا و ارتباط بخش از 3 محور با استان‌های کرمانشاه و کردستان وجود راهداری در این بخش ضروری است.

عزیزی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش پیرسلمان راهدارخانه ندارد گفت: راه اندازی راهدارخانه در بخش پیرسلمان از نقش موثری در مواقع و شرایط بحرانی برخوردار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دیگر بخش‌ها حوزه استحفاظی خود را برف روبی کرده‌اند اما همچنان بخش پیرسلمان با مشکل مواجه بوده و در تلاش هستیم هر چه سریعتر محور ارتباطی این روستاها وصل شود.

نجات مادر باردار تویسرکانی از سیلاب

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی تویسرکان گفت:  خدمت رسانی به موقع اورژانس پیش بیمارستانی به خانم باردار در روستای محمود آباد با وجود قطع راه ارتباطی روستا نتیجه بخش بود.

رضا عزیزی در گفت و گو با ایسنا افزود : شب گذشته ساعت 20:57 بخشدار مرکزی طی تماس تلفنی با مدیر اورژانس تقاضای اعزام آمبولانس جهت کمک به خانم باردار در روستای محمود آباد را نمود. با توجه به اینکه بر اثر سیل امکان عبور از پل فریازان وجود نداشت و با توجه به حساسیت ماموریت، بلافاصله 2 کد عملیاتی جهت انجام ماموریت از طریق جاده خاکی فرسفج به محمود آباد به محل اعزام شد .

وی در ادامه گفت :  گروه عملیاتی پایگاه جاده ای ولاشجرد پس از طی مسیر کوتاهی در گل و لای جاده خاکی متوقف شد. با هماهنگی و کمک گروه آفرود تویسرکان، گروه عملیاتی پایگاه شماره 1 شهری با تلاش فراوان از طریق شهر فرسفج و از جاده ای خاکی بالاخره به محل رسید و کارشناسان اورژانس 115 پس از اقدامات درمانی اولیه در محل، خانم باردار را در ساعت 00:14 بامداد امروز سالم به بیمارستان ولیعصر تحویل دادند .

سقوط دو نفر به علت رانش دیوار چاه در ملایر

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان از سقوط ۲ نفر در چاه خبرداد.

عباس اولیا سمیع در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با اشاره به سقوط ۲ فرد به علت رانش دیواره چاه در شهرستان ملایر، تصریح کرد: ساعت ۱۵:۰۵ امروز، با تماس به اورژانس، دو فرد گرفتار در چاه از مرگ نجات یافته و به بیمارستان منتقل شدند.

وی افزود: یکی از افراد مصدوم در محل درمان شد اما فرد دیگر به علت  جراحات وارده به بیمارستان امام حسین شهرستان ملایر منتقل شد؛ خوشبختانه مصدومین از شرایط مناسبی برخوردار هستند.

اولیاسمیع در رابطه با فوت ۲ نفر به علت ریزش آوار دیوار خانه‌ای در روستای میشن ملایر نیز گفت: ساعت ۴:۲۰ بامداد به دلیل بارندگی‌های فراوان، دیوار یک خانه در این روستا فروریخته و موجب فوت یک خانم و آقا گردید.

وی ادامه داد: یکی از مصدومین به‌وسیله خودرو شخصی و یکی دیگر به واسطه اورژانس به بیمارستان امام حسین ملایر منتقل شدند؛ متاسفانه هردو مصدوم جان خود را از دست دادند.

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد نیز از خسارت به اثر تاریخی پل شکسته این شهرستان به دلیل شدت بارش ها و فشار آب رودخانه خبر داد.

کامران اکبری شایگان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این بنای تاریخی مربوط به دوره صفویه واقع در روستای خسرو آباد(پل شکسته )بوده که روز گذشته قسمتی از پایه یکی از پل ها به دلیل طغیان و شدت فشار آب رودخانه ترک خورد.

وی با بیان اینکه هنوز خسارت وارده به این بنا و اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور برآورد نشده است تصریح کرد:این پل در دوره صفویه بر روی رودخانه قره‌چای با چهار طاق برای تردد مردم با مصالحی از جنس آجر، لاشه سنگ، ساروج، سنگ تراش خورده و قلوه سنگ در روستای خسروآباد  مسیر بزرگراه کربلا و جاده اسدآباد- کنگاور ساخته شده بود.

اکبری شایگان با اشاره به دارا بودن 4 چشمه اصلی و فرعی در پل تصریح کرد: این اثر تاریخی به شماره 1875در تاریخ 21 اردیبهشت سال76 ثبت فهرست آثار ملی کشور شد.

وی با بیان اینکه هر ساله این اثر تاریخی توسط بسیاری از مسافران در مسیر بزرگراه کربلا مورد بازدید قرار می‌گیرد، یادآور شد:شدت بارندگی دو روز گذشته موجب خسارت های جزئی نیز به اثر تاریخی آب انبار صفوی و موزه شهر شده که خسارت به این دو بنا نیز هنوز برآورد نشده است .

اکبری شایگان با اشاره به دچار نم شدن سقف بنای تاریخی آب انبار صفوی و موزه به دلیل شدت بارش های دو روز گذشته یادآورشد: شهرستان اسدآباد دارای 150 اثر تاریخی و فرهنگی بوده و از این تعداد اثر تاریخی و فرهنگی 58 اثر جزء آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی در ادامه از جمله آثار ملی به ثبت رسیده این شهرستان را آب انبار، پل شکسته، مسجد میرزا آقاجانی، کتیبه آقاجان بلاغی، حمام صفوی، سنگ نبشته مسجد جامع، تالاب پیرسلیمان و درخت کهنسال 400 ساله گردوی روستای کرخین‌آباد عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد بوستان جنگلی، بنای یادبود سیدجمال‌الدین، تالاب چشم‌شور و پیرسلیمان، کهریز، باغات و دره دربند کهریز، دره و روستای ویرایی، خنداب، گردنه و دشت اسدآباد و ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ را نیز می‌توان از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اسدآباد برشمرد.

خسارت ۲۴۰ میلیارد تومانی سیل در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خسارت وارد شده بر محصولات کشاورزی را ۲۴۰ میلیارد تومان دانست.

منصور رضوانی جلال در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بارندگی‌های شدید و بروز سیلاب در برخی از مناطق استان، مطرح کرد: بر اساس برآوردهای اولیه تا شب گذشته، میزان خسارت به باغات، دام، قنات و استخرهای پرورش ماهی، ۲۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی از آسیب ۲۲ هزار هکتار اراضی شامل باغات و مزارع به‌دلیل بارندگی‌های شدید و سیلاب خبرداد و گفت: ۴۴۰ جایگاه دام، ۸۶ رشته قنات و ۷۰ مورد استخر پرورش ماهی نیز تخریب شده‌اند.

رضوانی جلال در رابطه با تاثیر سیل بر محصولات کشاورزی و دامی نیز اظهار کرد: تا زمان فروکش کردن کامل سیلاب در زمین‌های زراعتی، هیچ‌گونه پیش‌بینی دقیق درمورد کاهش و یا افزایش محصولات کشاورزی در استان امکان پذیر نیست.

وی از سرکشی، رسیدگی و مراقبت دقیق نیروهای جهادکشاورزی به باغات، مزارع، دام‌ها و استخرهای پرورش ماهی خبرداد و افزود: از کشاورزان محترم تقاضا می‌شود تا اتمام سرکشی‌ها نهایت همکاری و صبر را با همکاران جهادکشاورزی داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه میزان تمامی خسارات واردشده بر محصولات دامی و کشاورزی به مدیریت ستاد بحران کشور ارسال شده است، مطرح کرد: پس از برآورد و بررسی‌های دقیق ستادبکران کشور، میزان و نحوه تسهیلات قابل پرداخت به کشاورزان مشخص خواهد شد.

وزش باد شدید همراه با سیزده به در همدانی‌ها

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان همدان از وزش باد شدید در برخی از ساعت و بارش‌های رگباری در ساعات بعدازظهر خبر داد.

سید محسن موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر بیان کرد: با توجه به خروج سامانه بارشی در شب گذشته اکنون آسمان صاف و در بدخی ساعات نیمه ابری همراه با وزش باد شدید در برخی از ساعات خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون دمای هوا ۴ درجه سانتی‌گراد است که احتمال بارش‌های رگباری موقت در ساعات بعد ازظهر همراه با افزایش ابر وجود دارد.

موسوی با اشاره به میزان بارش در ۳ روز بارانی گذشته عنوان کرد: میزان بارش در نقاط مختلفی چون همدان ۱۲۰ میلی‌متر، تویسرکان ۱۴۸،  ملایر ۱۲۹ میلی‌متر و کبودرآهنگ ۱۱۸ میلی‌متر بوده است. نهاوند با ۱۷۶ بیشترین و گل‌تپه با ۹۶ میلی‌متر کم‌ترین میزان بارش را به خود اختصاص داده‌اند.

موسوی با بیان اینکه تا پایان هفته بارش‌های رگبار موقت بهاری را خواهیم داشت افزود: با توجه به آخرین نقشه‌های هواشناسی و اطلاعات ماهواره‌ای سامانه بارشی قوی وارد استان نخواهد شد و تا پایان هفته شاهد بارش‌های موقت و ضعیف خواهیم بود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان در پایان یادآور شد: دمای هوا نیز تا پایان هفته به همین منوال پایدار خواهد ماند و افزایش و کاهشی نخواهیم داشت.

فرماندار شهرستان اسدآباد از تخریب 300 واحد مسکونی و علوفه‌ای دامی در این شهرستان خبر داد.

کریم حمید وند در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی بارش های دو روز گذشته بر اساس آخرین آمار بیش از 5000 از اراضی کشاورزی شهرستان به زیر آب رفته و افزون بر 150 میلیارد تومان به اراضی کشاورزی اسدآباد خسارت وارد شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خسارت های وارده به شهرستان همچنان در حال برآورد است.

حمیدوند در ادامه با اشاره به وضعیت ترددها در محور شهرستان اسدآباد هم خاطر نشان کرد: تردد در محور حبشی فعلا برای مسافران امکان پذیر نیست و به همین علت از مسافران و رانندگان خواستاریم تا اطلاع ثانوی از این محور عبور نکنند.

وی افزود: در حال حاضر 30 خودرو به همراه خانواده خود در این مسیر گرفتار برف و باران شده اند.

وی با بیان اینکه تردد در محور گردنه اسدآباد روان است، خاطر نشان کرد:رانندگان برای عبور از این مسیر برای اطمینان خاطر تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند.

فرماندار اظهار کرد: 4 زن باردار اسدآبادی که به علت شرایط جوی برف و باران و سیل ومحدودیت راه های مواصلاتی در مسیر روستاهای خود به شهر گرفتار شده بودند،  با تلاش امدادگران نجات یافته و با همکاری های لازم فوریتهای پزشکی شهرستان به مرکز آموزشی درمانی حضرت قائم(عج) منتقل شدند که هم اکنون در سلامتی کامل به سر می برند.

کاهش مسافران نوروزی به علت بارندگی ها

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان  از کاهش مسافران نوروزی خبرداد.

علی مالمیر در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با اشاره به بارندگی‌های شدید و هشدارهای صداوسیما مبنی عدم سفر به استان‌های غرب کشور، عنوان کرد: به‌دلیل بارندگی‌های شدید در طول ایام نوروز، به‌ویژه در ۷۲ ساعت گذشته با کاهش چشمگیر مسافران نوروزی به استان همدان مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه ستاد خدمات سفر آمادگی کاملی در ارائه خدمات به گردشگران نوروزی در ایام بارندگی را داشته است، گفت: علی‌رغم تمامی امکانات و تمهیدات ایجاد شده برای انتقال مسافران به اماکن سرپوشیده در صورت بارش‌های فراوان، مسافران نوروزی به علت بارش شدید برف و باران به توصیه‌های پلیس راهور و صداوسیما توجه و از سفر امتناء کرده اند.

مالمیر غارعلیصدر و آرامگاه ابوعلی‌سینا را در صدر بازدیدهای نوروزی دانست و افزود: باتوجه به پایان نرسیدن تعطیلات نوروزی امکان ارائه آمار دقیق میزان مسافران نوروزی و بازدید از اماکن تاریحی و طبیعی استان فراهم نیست اما همانند سال‌های گذشته تاکنون بازدید از آثار طبیعی همانند غار آبی علیصدر مورد استقبال ویژه مسافران نوروزی قرار گرفته است.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal