آخرین اخبار

30. آذر 1398 - 16:52   |   کد مطلب: 34382
گزارشی از وضعیت بازار اسدآباد در آستانه شب یلدا،
گرانی، شیرینی یلدا را تلخ کرده است
در آستانه شب یلدا سری به تنها بازار اسدآباد که به یک خیابان خلاصه می‌شود، زدیم و تلخی گرانی را در چشمان خریدار و فروشنده احساس کردیم.

به گزارش آوای سیدجمال، یلدا خانم این ته تغاری پاییزِ عاشق که بلندی لباس سپید و دلبری‌هایش زبان زد عام و خاص است، لباسی به بلندی یک دقیقه و چه زیبا باهمین بهانه همه را دور خود جمع می‌کند.

 

پدر خانواده به بازار می‌رفت و خرید می‌کرد، کرسی می‌گذاشتند و دور هم با کلی میوه و آجیل و... گل می‌گفتند و گل می‌شنیدند.

 

اکنون اما آن روزها چقدر دورند  بااین اوضاع گرانی و ... زمانه طوری پیشی گرفته که از شرم خرید و کمبودها از هم فاصله گرفته ایم.

 

به بهانه بلندترین شب سال سری به بازار کوتاه شهر زدیم بازاری که به یک خیابان خلاصه می‌شود.

 

مسیری کوتاه اما پرسروصدا و رنگارنگ از میوه‌های فصل؛ نیسان و وانت بارها با جملاتی جالب و شنیدنی بازار گرمی می‌کردند.

 

یکی می‌گفت: آتیش زدم به مالم به خاطر عیالم و دیگری به زبان محلی خود مردم را تشویق به میوه جنس خوب می‌کرد و به همین روال.

 

صدایشان کل شهر را برداشته بود نزدیک که شدم صدایش را قطع کرد و پلاستیکی در دست پرسید: چند کیلو خانم؟ من که در عمل انجام شده قرار گرفته بودم گفتم ۲ کیلو لطفاً، و در همین حین پرسیدم: از وضع بازار چه خبر؟خرید خوبه؟

 

سریع و بدون مکث گفت: کدام بازار شما بازاری می‌بینی؟  مردم آه ندارن خرید کجا بود!

 

آقای محمدی در ادامه گفت: خودم پول خرید میوه از میدان را به زور جور می‌کنم از مردم که درآمدی ندارن چه توقعی هست؟!

 

نیسانی کمی آن طرف تر که صدای ما را شنید گفت: بیا خانم بیا تا از دردم برات بگم! جلوتر رفتم و پرسیدم مشکلتون چیه و در جواب گفت: چند ساله کارمون میوه فروشی و باید هر روز مسیر همدان و یا شهر دیگه طی کنیم برای خرید میوه چون اسدآباد میدان تره بار نداره و تو همین راه باید بنزین لیتری فلان قدر هزینه کنیم چون سهیمه بنزین کفاف نمیده  ما چه گناهی کردیم آخه و...

 

در این زمینه با رئیس اتاق اصناف شهرستان اسدآباد به گفتگو نشستیم؛

 

موسی الرضا غفاری با بیان اینکه امسال قیمت‌ها از سالرگذشته پایین‌تر آمده است، اظهار کرد: آجیل نسبت به عید و شب یلدای سال گذشته تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و گران هم نخواهد شد اگر بحث افزایش قیمتی وجود داشت  تا حالا صورت گرفته بود و بنابراین گرانی نخواهیم داشت.

 

وی گفت: در سطح بازار چند روزی است که قبل از رسیدن شب یلدا گشت مشترک با ادارات صمت و تعزیرات داشتیم و تذکراتی در این زمینه داده شده است.

 

رئیس اتاق اصناف شهرستان اسدآباد با بیان اینکه تعاونی اقلام و اجناس مختلف را در شب یلدا نداریم وتنها در شب عید وجود داردف افزود: گشت مشترک ویژه برای کنترل بازار چه در خرید شب یلدا و چه بعد از آن فعال هست و خواهد بود و با همین کنترل ها که طبق قوانین خود اصناف هست، فاکتورها را چک کرده و حتی نیاز باشد صحت آن درباره سود کشیده شده روی جنس و مهرو ... را از مکان خریداری شده بررسی می‌کنیم.

 

وی یادآور شد: تنها موضوع مهم در گرانی ها بحث گرانی گوجه فرنگی است که آن هم طبیعی ست و ضرورتی ندارد.

 

غفاری با اشاره به فعال نبودن میدان تره بار در اسدآباد، گفت: اسدآباد میدان تره بار دارد اما فعال نیست و از ۵۰ غرفه در شهرستان ۴ غرفه فعال است که ما نیز ۱۰ سالی است رایزنی‌هایی برای فعال کردن آن داریم اما به علت وجود نابسامانی و ناهماهنگی در فعالیت دست فروشان، این مشکل هنوز باقی مانده است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal