آخرین اخبار

22. تير 1402 - 8:56   |   کد مطلب: 45521
در حالی که در سنوات گذشته براساس اعلام سازمان آمار نرخ بیکاری در شهرستان اسدآباد 12 درصدی اعلام شده، اما هر روز بر تعداد افراد جویای کار و فارغ‌التحصیل بیکار این شهرستان اضافه می‌شود و خبری از شغل پایدار نیست.

به گزارش آوای سیدجمال، بیکاری، نامی آشنا و معضل قدیمی در سطح جامعه دیروز و امروز ماست که هم خانواده را درگیر خود کرده و هم بیشتر جوانان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛

 

وقتی شغلی برای جوانان در جامعه‌ای وجود ندارد، ناخودآگاه بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را هم با خود همراه می‌کند.

 

در واقع بیکاری، معضل و مشکلی بزرگ محسوب می‌شود که نه تنها موجب بروز آسیب‌ها و گرفتار شدن جوانان در مسیر فساد، اعتیاد، طلاق، خودکشی و غیره می‌شود، بلکه روح و روان زندگی آنان را هم به مخاطره می‌اندازد.

 

 

*نبض ساعت در میدان غدیر اسدآباد برای افراد جویای کار کند می‌زند

حال در اسدآباد، شهر کوچکی که شاید علی‌رغم وجود کشاورزی، صنعت معادن در آن نمود کمتری دارد و به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری مغفول مانده، همچنان مردمان آن با معضل بیکاری رنج می‌برند و روز به روز بر آمار واقعی و عینی بیکاران و حتی فارغ‌التحصیلان بیکار آن اضافه می‌شود.

 

نبض ساعت در میدان غدیر اسدآباد که محل تجمع افراد جویای کار است، برای آنان کند می‌زند و همچنان در پی لقمه نان حلالی می‌دوند امان از آنکه به یک شغل پایدار برسند.

 

 

در ابتدای صبح وجود بی‌شماری از افراد بیکار در دور و اطراف این میدان که به خود نام غدیر گرفته و عدالت از آن دور است، به صورت روزانه در پی لقمه‌ نانی حلال، دل هر شهروندی را به درد می‌آورد اما گویا مسئولان کک‌شان هم نمی‌گزند!

 

 

خستگی در چشمان بسیاری از بیکاران که در انتظار صدا کردن یک نفر برای رفتن به کارگری هستند، موج می‌زند و حتی برخی از آنان با هزار فکر و خیال از زمان طلوع آفتاب آنجا جمع می‌شوند و دل‌خوش آنانند که امروز را حداقل مزدی دریافت کنند و دست‌ خالی به خانه‌ برنگردند.

 

 

ناگفته نماند جامعه بیکار در این شهر تنها به این مکان ختم نمی‌شود بلکه بسیاری از افراد فارغ‌اتحصیل که روز به روز با بر تعدادشان افزوده می‌شود، بر طبل تو خالی مدرک‌شان می‌کوبند.

 

 

*نرخ 12 درصدی بیکاری در شهرستان اسدآباد

در این زمینه رئیس اداره تعاون کار و امور اجتماعی اسدآباد به خبرنگار ما گفت: براساس اعلام سازمان آمار، در سنوات اخیر نرخ بیکاری در شهرستان اسدآباد 12 درصد اعلام شده.

 

 

حمید کشکولی با بیان اینکه افراد جویای کار چندان مراجعه‌ای به اداره تعاون و امور اجتماعی ندارند، گفت: البته بسیاری از این افراد دنبال کار کارمندی در ادارات هستند که آن هم رویه خود و فرایند استخدام را دارد.

 

 

وی افزود: البته در برخی از کارگاه‌های تولیدی ما نیاز به نیرو داریم که چندان استقبالی از آن نمی‌شود، نمونه آن کارخانه کاویان پود در ماه‌های گذشته نیازمند نیرو بود که کسی استقبال نمی‌کرد.

 

 

*مراجعه ماهانه 500 نفر جویای کار به مرکز کاریابی

مسئول یک مرکز کاریابی در اسدآباد هم می‌گوید: ماهانه 500 نفر جویای کار به ما  مراجعه می‌کنند که بخش اعظمی از آنان دارای تحصیلات لیسانس و دیپلم و بالاتر از لیسانس هستند.

 

مظاهر سالمی افزود: به دلیل هزینه بالای ثبت‌نام که مبلغ آن 100 هزار تومان است، شاید در این مرکز ثبت‌نام نکنند اما ماهانه 10 نفر ثبت سیستم برای کاریابی می‌شود.

 

 

وی افزود: ما برای معرفی افراد طبق تحصیلات آنان اقدام می‌کنیم و اما علی رغم تحصیلات بالای برخی افراد، کار خدماتی و متفرقه را هم درخواست می‌کنند.

 

 

*لزوم مهارت‌آموزی علمی جوانان

در این زمینه نماینده مردم اسدآباد در مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با گریزی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توجه رهبر انقلاب به جوانان و نخبگان، گفت: باید زمینه‌های تجربی و مهارت‌آموزی علمی جوانان را ایجاد کنیم و این امر دو سویه خواهد بود، اولا" مشکل بیکاری و اشتغال و به تبع مشکلات اجتماعی تشکیل زندگی و معیشت آنان حل خواهد شد و از طرف دیگر توسعه و تولید و پیشرفت مملکت هم به دنبال خواهد داشت.

 

 

*عدم توزیع عادلانه زیرساخت‌ها در حوزه صنعتی

کیومرث سرمدی گفت: با توجه به رشد جمعیت افراد فارغ‌التحصیلی و عدم توجه دولت‌ها به خصوص دولت قبل به زیر ساخت‌های اشتغال، امروز این مسئله معضلی در سطح کشور است، البته در شهرهای دوردست و توسعه نیافته، به علت عدم توزیع عادلانه زیرساخت‌های کشاروزی و صنعتی و... معضل بیکاری و نبود شغل برای جوانان بیشتر دیده می‌شود.

 

 

وی تصریح کرد: در شهری مانند ساوه یا اکثر شهرهای استان مرکزی نه تنها بیکار ندارند بلکه متقاضی نیروی کار از یگر شهرها هم هستند، این کلیت در شهرهای مختلف وجود دارد.

*وجود 3 هزار جوان بیکار در اسدآباد

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه در سطح این شهرستان 3 هزار جوان بیکار وجود دارد گفت: این افراد در رده سنی 23 تا 40 سال هستند، در یک بازه زمانی 155 سال قبل گره اشتغل آنا باز نشده و تلنبار شده است و امروز به دولت و مجلس اخیر رسیده است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: این تعداد بیکاری که در اسدآباد وجود دارد، یکباره خلق نشده و از مادر متولد نشدند که به سن اشتغال برسند، بنابراین سال‌هایی طول می‌کشد و به یک معضل تبدیل شود.

 

 

سرمدی گفت: در یکی دو سال اخیر با احیاء کارخانه فرومنگز، 250 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند، در جذب مجموعه‌های دیگر هم ظاهرا" 500 نفر مشغول شده‌اند اما این کافی نیست و مردم هم حق دارند.

 

*عدم سرمایه‌گذاری‌ به دلیل نبود زیرساخت در شهرک صنعتی در گذشته

وی افزود: شهرک صنعتی اسدآباد در دو سال قبل، 6 درصد ظرفیت برق نداشت و هر سرمایه‌گذار هم برای سرمایه‌گذاری می‌خواست ورود کند، به دلیل نبود این زیرساخت، کاری از پیش نمی‌برد که این مشکل مرتفع شده است.

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مذاکراتی با چند سرمایه گذار، گفت: برای ایجاد اشتغال مجبور به ورود بخش خصوصی هستیم که در این راستا به چند سرمایه‌گذار در حوزه خودروسازی و خودروی برقی مذاکراتی هم داشتند که البته انجام آن زمان‌بر است.

 

 

وی یاداور شد: در تلاش هستیم که در طی یک سال باقی مانده مشکل این حوزه تا حد امکان حل و مرتفع کنیم.

 

 

*بازی با آمار و اعلام آمارهای غیرواقعی در حوزه اشتغال

سرمدی با اشاره به اینکه میزان اشتغال ایجاد شده در طول س سال گذشته تاکنون قابل مقایسه با 8 سال ماقبل آن نیست، افزود: مردم و جوانان گله‌مندند و حق دارند و دولت و مجلس موظف است که نه تنها زیرساخت‌ها را برای ایجاد اشتغال فراهم  کند، بلکه در ایجاد تمایل آنان هم اقدام کند.

 

 

وی یکی از مشکلات در این مملکت و در دولت قبل بیشتر بوده، آمارسازی و به تعبیر دیگر بازی با آمار است، افزود: اشتغال پایدار باید باشد و میزان آمار اعلامی باید برابر اعلام اشتغال پایدار و واقعی باشد و این امارها نزدیک به واقعیت نیست.

انتهای پیام/ن

 

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal