آخرین اخبار

20. بهمن 1399 - 21:46   |   کد مطلب: 38180
شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در کنار بیکار شدن عده زیادی از فعالان عرصه تولید یک‌بار دیگر پای لنگ مشاغل همدان مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی را به نمایش گذاشت تا اعلام کند اگرچه با شیوع ویروس کرونا ۱۰ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شدند و حقوق اندکی دریافت کردند

به گزارش آوای سیدجمال، شیوع بیماری کرونا در کشور در کنار کسادی بسیاری از مشاغل، بخش اعظمی از کارگران روزمزد را نیز از کار بیکار کرده است؛ کارگرانی هم که با هزاران امید در شرکت های خصوصی، واحدهای تولیدی و یا صنعتی فعال بودند با شیوع کرونا و تاثیرات آن بر بازار فروش و با تاثیرات شرایط اقتصادی در تامین مواد اولیه و صادرات محصولات در مسیر بیکار شدن قرار گرفته اند.

 

موضوع به همین جا ختم نمی شود؛ ساخت و سازها نیز در طول شیوع ویروس کرونا روند کاهشی داشته و همین امر موجب شده تا کارگران فصلی هم دستانشان از لقمه نانی خالی بماند.  

 

همدانی که به عنوان یک منطقه صنعتی شناخته نمی شود و مشاغل آن بر بدنه بخش کشاورزی، خدمات و گردشگری پایه ریزی شده این روزها با یکساله شدن شیوع ویروس کرونا، شاهد لطمات بسیار بر بدنه اشتغال خود است

در این میان استان همدان نیز روندی خارج از این ماجرا ندارد، استانی که به عنوان یک منطقه صنعتی شناخته نمی شود و مشاغل آن بر بدنه بخش کشاورزی، خدمات و گردشگری پایه ریزی شده این روزها با یکساله شدن شیوع ویروس کرونا، شاهد لطمات بسیار بر بدنه اشتغال خود است.

پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در طول شیوع این ویروس و محدودیت های سفر و تردد با کاهش چشم گیر مسافران و گردشگران روبرو شد؛ به نوعی که نه تنها شاهد خسارت های بسیار بر تن نحیف گردشگری آن هستیم بلکه بیکاری فعالان این حوزه از شاغلین دفاتر خدماتی و گردشگری گرفته تا راهنمایان گردشگری و غیره را نیز شاهد هستیم.

فعالان عرصه صنایع دستی از سویی دیگر در مسیر دست و پنجه نرم کردن با مسائل اقتصادی هستند و صحبت ها با تک تک آن ها نشان از تصمیم بر خروج از این حرفه دارد.

از سویی دیگر اصناف با تعطیلی های مکرر و یا محدودیت های کرونایی در مسیر ورشکستگی قرار گرفته اند و نیروی کاری که در بدنه تولیدی ها، شرکت های خصوصی کوچک به ویژه در شهرستان ها فعال بوده اند، در مسیر بیکاری در حال پیش روی هستند؛اما به راستی حال این روزهای بدنه نیروی فعال و کارگران در استان همدان چگونه است و چه حمایت هایی در این مسیر نیاز دارند؟

در این زمینه برآن شدیم تا گفتگویی با حمیدرضا اسلامی؛ معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، مصطفی قربانفر؛ معاون اشتغال، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان و چنگیز اصلانی؛ دبیر اجرایی خانه کارگر همدان ترتیب دهیم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

بهره مندی ۱۰ هزار همدانی از بیمه بیکاری
حمیدرضا اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر بدنه اشتغال در سطح استان همدان اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع گسترده بیماری کرونا ۱۰ هزار نفر از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شدند.  

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: واجدین شرایط که به دلیل شیوع ویروس کرونا، از شغل خود بیکار شدند با ثبت تقاضا در سامانه بیمه بیکاری اعلام وضعیت کرده اند.

وی عنوان کرد: بهره مندی از مزایای بیمه بیکاری از جمله کارها و اقدامات دولت است که در راستای حمایت از کارگران در پیش گرفته می شود.

مصطفی قربانفر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در دوران شیوع گسترده ویروس کرونا در واحدهای بزرگ تولیدی کمتر شاهد تعطیلی و بیکاری کارگران بودیم، به وضعیت شرکت تولیدی صنایع غذایی سحر در همدان اشاره کرد و گفت: در طول این مدت شاهدیم که شرکت تولیدی صنایع غذایی سحر حتی در راستای تکمیل نیروی کار تعداد ۳۵۰ نفر را استخدام کرد.  

 بیشترین تعطیلی ها را در دوران شیوع کرونا در واحدهای تولیدی کوچک، اصناف و واحدهای عرضه کننده پوشاک، مراکز گردشگری، آرایشگاه های زنانه و مردانه شاهد بودیم

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان مطرح کرد: بیشترین تعطیلی ها را در دوران شیوع کرونا در واحدهای تولیدی کوچک، اصناف و واحدهای عرضه کننده پوشاک، مراکز گردشگری، آرایشگاه های زنانه و مردانه شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: نرخ بیکاری در استان همدان نسبت به سال گذشته افزایش نداشت و به همان میزان (پنج دهم) ثابت باقی مانده است.

معاون اشتغال، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان عنوان کرد: در استان همدان شاهد تمرکز مشاغل نیستیم و با توجه به گستردگی مشاغل مختلف نسبت به استان های دیگر که عمدتاً اقتصاد آن ها وابسته به گردشگری است و نیز به دلیل افزایش قیمت دلار و کاهش واردات در دوران شیوع  کرونا در برخی مشاغل مثل تولیدات کشاورزی و گلخانه ای، صنایع دستی، نه تنها تعطیلی و بیکاری حکمفرما نبود بلکه منجر به اشتغالزایی شد و همچنان نرخ بیکاری به همان نسبت سال گذشته (پنج دهم) ثابت باقی ماند و افزایشی  را در این رابطه شاهد نبودیم.

 

چنگیز اصلانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه متاسفانه کشور در مقاطع مختلف، با حوادث و اتفاقات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است، عنوان کرد: در این میان اقتصاد هم از حربه ها و ضرر و زیان ناشی از حوادث تلخ و مهلک بی نصیب نمانده است.  

 

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان ادامه داد: کرونا همانند دیگر اتفاقاتی که طی سالیان گذشته با آن ها روبرو بودیم، علاوه بر تهدیدی که بر سلامت جسمانی داشت به اقتصاد کشور نیز ضربه های مهلکی وارد کرد که در این میان بخش خدماتی بیشترین آسیب را متحمل شد.

 

شرکت قارچ سینا به دلیل عدم سیاست مدیریتی حاکم از چرخه تولیدات استان همدان خارج شد و به مدت ۱۰ سال است که نام و نشان و یادش به تاریخ پیوسته است

 

وی با بیان اینکه حوادث طبیعی یا غیر طبیعی تاثیرات خود را بر گردش چرخ اقتصادی و صنعتی وارد می کند، به شرکت قارچ سینا اشاره کرد و افزود: این شرکت یکی از ابر تولیدکنندگان قارچ در غرب کشور محسوب می شد که به دلیل عدم سیاست مدیریتی حاکم از چرخه تولیدات استان همدان خارج شد و به مدت ۱۰ سال است که نام و نشان و یادش به تاریخ پیوسته است.

 

اصلانی در ادامه تاکید کرد: شیوع ویروس کرونا، بخش خدماتی استان همدان را دچار آسیب جدی کرد.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان از کارخانه لُرد همدان که یکی از ابر کارخانه های تولید لوازم خانگی در استان همدان محسوب می شد نیز سخن گفت و افزود: در خصوص کارخانه لُرد همدان که خود شاهد عینی ماجرا بودم، روزانه تعداد سه هزار عدد پنکه رومیزی، ۵۰۰ عدد پنکه سقفی و ۴۰۰ عدد بخاری نفتی تولید می شد که این کارخانه هم حدود ۲۳ سال است که از چرخه تولیدات استان خارج شده است.  

 

وی ادامه داد: شرکت های مذکور از جمله کارخانجات تولیدی بودند که نسبت به زمانه خود در واقع ابر شرکت محسوب می شدند و نیاز کشور و استان را تامین می کردند اما به علت حوادث و اتفاقاتی که رخ داد و  نیز ضعف مدیریتی حاکم، یکی پس از دیگری از پا درآمدند و به راستی که از بین رفتند.

 

اصلانی با بیان اینکه هر اتفاق طبیعی یا غیرطبیعی به وقوع می پیوندد، دود ناشی از آن به چشم بخش های مختلف و نیز بخش خدماتی می رود، افزود: در این راستا دیدیم که شیوع ویروس کرونا باعث شد بخش  گردشگری که تازه داشت در استان همدان جان می گرفت، دچار رکود شد.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا یکسال است که ادامه دارد، چرخش اقتصاد را در استان و در کشور به خصوص در بخش های خدماتی به مشکل و چالش کشانده است، عنوان کرد: شیوع این ویروس باعث شد که کارگران از لحاظ روحی و روانی دچار تنش و مشکل شوند، به طوری که نیروی کار فعال از بابت کرونا واهمه دارد؛ از نظر فکری آزاد نیستند چراکه هر لحظه مرگ را تجسم می کنند و در نهایت این روند باعث می شود که در گردش و چرخش اقتصادی چه صنعتی و چه خدماتی و گردشگری دچار مشکل و آسیب شویم.  

 

انتظار حمایت های بیشتری از مسئولین می رفت

اصلانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه نیروی کار در بخش ساختمان آسایش فکری ندارد و به همین دلیل در ارائه خدمات و فعالیت ها هرلحظه دچار اختلال می شود، عنوان کرد: انتظار حمایت های بیشتری از مسئولین می رفت اما حمایت ها به صورت نسبی و کمی ارائه شد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم لااقل در بخش های خدماتی که به هر دلیل قطع می شود و دیگر ارائه کار در این بخش امکان ندارد بیش از پیش حمایت هایی صورت پذیرد.

 

در حال حاضر، وضعیت اقتصادی کارگران از زیر خط فقر هم پایین تر رفته و بر اساس تورم حاکم ستون فقراتش له شده است

 

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اشاره به وضعیت نیروی کار موجود در استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر، وضعیت اقتصادی کارگران از زیر خط فقر هم پایین تر رفته و بر اساس تورم حاکم ستون فقراتش له شده است.

 

وی ادامه داد: شاهدیم که هم دستمزدها در سطح پایینی قرار دارد و به هیچ وجه با تورم هم خوانی ندارد و هم اینکه از نظر امنیت شغلی، کارگران دچار تنش و مشکل هستند هرچند از ابتدا هم وضعیت به همین منوال بود ولی با شیوع ویروس کرونا مشکلات چندصد برابر شده است.  

 

اصلانی مطرح کرد: امیدواریم هم قشر کارگر و هم کارآفرینان که به صورت مستقل با جان و دل سرمایه خود را وسط گذاشته تا چرخ تولیدات داخلی بچرخد و لقمه ای نان حلال سر سفره خود ببرند، به پیک فعالیت خود بهتر از گذشته باز گردند.  

 

امروز چرخش زندگی در سطح گیتی با کار و فعالیت انجام می پذیرد چراکه پشتوانه سیاست نظامی، فرهنگی و اجتماعی و نیز هر سیاست ابرقدرتی که هدف های  کشور را تضمین و پیش می برد، با کار و فعالیت محقق می شود

 

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان در پایان این گفتگو با اشاره به اینکه امروز چرخش زندگی در سطح گیتی با کار و فعالیت انجام می پذیرد چراکه پشتوانه سیاست نظامی، فرهنگی و اجتماعی و نیز هر سیاست ابرقدرتی که هدف های  کشور را تضمین و پیش می برد، با کار و فعالیت محقق می شود و در واقع ابر قدرتی هر کشوری در انجام کار و فعالیت است تا کشور بتواند از لحاظ کیفی و کمی به تیراژ تولیدات اقتصادی برسد، گفت: از این طریق هم کشور و هم استان به مرز خودکفایی و وفور اقتصادی نائل خواهد آمد بدین سان برای این که آرامش به کشور بازگردد و بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت داشته باشیم، نیاز است از بدنه کار در کشور و استان همدان حمایت های بیشتری را شاهد باشیم.

 

ناگفته پیداست  در وضعیتی که شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از آن را شاهد بودیم، پای لنگ مشاغل در همدان مقابل ویروس کرونا موضوعی است که موجب شده تا در سال جاری، ۱۰ هزار همدانی مشمول بیمه بیکاری شوند.

 

در این مسیر تنها حمایتی که بارها از آن سخن به میان آمده، اعطای وام و پیش بردن پرونده های بیمه بیکاری بوده اما در این مسیر، قرار است چه اتفاقی برای کارگرانی بیفتد که یا بیمه نیستند که بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و یا قراردادهای زیرسه ماهه دارند و با فشارهای وارده بر اثر شرایط اقتصادی و شیوع کرونا، کارفرما عذر آن ها را خواسته است؟

 

البته نه تنها تسهیلات اعطایی ناچیز و سود آن بالا است بلکه کارگرانی هم هستند که در این بین بی جیره و مواجب خیابان ها را گز می کنند تا شاید بتوانند سفره خود را با حقوقی ناچیز پُر کنند.

 

امید است با این تفاسیر، در استان همدان که طبق یک سند راهبردی قرار است که تا پایان سال  ۱۴۰۰بالغ بر ۶۰ هزار اشتغال ایجاد شود برای احیای مشاغل از دست رفته، سرپا نگه داشتن کارگران بیکار شده از کار، جوانان تحصیلکرده با حداقل حقوق و بیمه و مواردی از این دست، چاره ای اندیشیده شود.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal