آخرین اخبار

31. مرداد 1394 - 8:12   |   کد مطلب: 28379
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تنها 20 درصد مشکلات اقتصادی کشور را مربوط به تحریم دانست و گفت: آمریکا با اعمال فشار می‌خواهد ایران را به گونه‌ای محدود کند که در دایره اعتماد این کشور محصور شود.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از فارس، ابراهیم کارخانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ما  در پاسخ به این سئوال که آیا تصویب نظارت مجلس بر توافق هسته‌ای صرفاً ‌یک ابزار در مقابله با نظارت کنگره آمریکا بر توافق است؟ هدف مجلس را تقابل ندانست و اظهار کرد: شاید قصد آمریکا این باشد که یک خط انحرافی را پیگیری کند تا به خیال خود جمهوری اسلامی را به خطا بیندازد، اما نگاه مجلس شورای اسلامی این نیست.

وی با بیان اینکه احتمال اینکه بازی بین نتانیاهو و اوباما یک بازی سیاسی باشد بسیار زیاد است، گفت: دولت اوباما و رژیم صهیونیستی در هدف مشترک ایجاد توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران متحد هستند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلاف آنها در اصل توطئه نیست بلکه در شیوه و شدت توطئه علیه ملت ایران است، اضافه کرد: هیچ گاه کنگره در صورت موافقت با توافق به فکر منافع جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل به دنبال ایجاد تغییر و تحول منفی در نظام جمهوری اسلامی هستند، به این سئوال که آیا نمایندگان از محتویات محرمانه توافق بین ایران و آژانس مطلع هستند، پاسخ منفی داد و گفت: آنچه مسلم است درباره این موضوع، آمانو و آقای صالحی شیوه‌نامه‌ای را در 10 بند تهیه کرده‌اند؛ این شیوه‌نامه مرتبط با دسترسی به اطلاعات دانشمندان و بحث امنیت نظامی مطرح است.

کارخانه‌ای در پاسخ به اینکه در طول دو سال گذشته دولت از اطلاع‌رسانی عمومی به علت محرمانه بودن از نتیجه مذاکرات امتناع می‌کرد، اکنون که وقت تصمیم‌گیری نهایی مجلس است، آیا درخواست دسترسی به اطلاعات محرمانه داده شده یا خیر؟ گفت: در حال حاضر توافقی که انجام شده، یا شیوه‌نامه‌ای که بین آمانو و صالحی به صورت محرمانه به امضا رسیده است، مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این امکان وجود دارد که آمانو اطلاعات محرمانه با ایران را در اختیار آمریکا قرار دهد، در حال حاضر این مسئله مهمی است که اگر آژانس چنین کاری را انجام دهد، خیانت در امانت است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: هر چند آژانس انرژی اتمی نزد مردم جایگاهی ندارد و امور آنها یکجانبه بوده و ناظر درست، مستقل و عادلی نیستند اما با خیانت بر امانت، حجت برای مردم به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل هسته‌ای که هیچ نیازی به محرمانه بودن نیست، در طول 12 سال گذشته آژانس امانتدار نبوده است، گفت: بنابراین هیچ سندی نباید محرمانه به امضا می‌رسید؛ چراکه دسترسی دشمنان به محتوای اطلاعات محرمانه ایران بسیار نزدیک است.

کارخانه‌ای با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه هیچ چیز برای مخفی کردن برای ملت وجود ندارد، تصریح کرد: ‌مسلم است طی 12 سال گذشته مردم از منافع ملی خود در حوزه هسته‌ای دست نکشیدند.

وی با بیان اینکه ملت حق دارند بداند درباره مسائل هسته‌ای هیچ گونه مخفی‌کاری وجود ندارد، در ادامه تنها 20 درصد مشکلات اقتصاد کشور را مربوط به تحریم دانست و تأکید کرد: اصلاح سیستم اقتصادی کشور منوط به اصلاح سیستم اقتصادی از درون است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرده هیچ کشوری در مذاکره با آمریکا نتوانسته به حقوق خود برسد؛ ادامه داد: سران آمریکا به ما اعتماد ندارد به طوری که مدعی شده‌اند باید جمهوری اسلامی را به گونه‌ای محدود کرد که در دایره اعتماد این کشور محصور شود.

وی با اشاره به سه اهرم دشمن، زمان گریز هسته‌ای با هدف محدودسازی فعالیت‌ها، بازرسی‌های بهره گرفته از فناوری‌های نوین و پیشرفته است و تشدید سایر محدودیت‌ها از قبیل آن چه درباره فردو انجام دادند را این سه اهرم دانست.

کارخانه‌ای تأکید کرد: ما نیز باید با مواجهه با آمریکا طوری رفتار کنیم که نتوانند به حقوق هسته‌ای ما خدشه‌ای وارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در توافقنامه قید شود اگر آنها به تعهدات خود عمل نکردند، ایران نیز به تعهدات خود عمل نکند، گفت: در توافقنامه نهایی باید قید شود که نقص یا اعمال هرنوع تحریم جدید یا محدودیت علیه جمهوری اسلامی منجر به لغو توافقنامه خواهد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه متأسفانه در توافقنامه ژنو چنین بندی وجود نداشت، اظهار کرد: احتمال اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا وجود دارد بنابراین باید این بند لحاظ شود تا در صورت عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود، توافقنامه کان‌لم‌یکن شود.

وی با اشاره به تعهدات ایران در توافقنامه و برگشت‌ناپذیری آن گفت: تقریباً اقدامات ایران شامل برهم زدن چیدمان و زیرساخت سانتریفیوژها، تعویض قلب رآکتور اراک، تبدیل 9 تن اورانیوم غنی‌شده به اکسید یا رقیق کردن آنها، غیرقابل‌برگشت است.

کارخانه‌ای ادامه داد: قرار است ایران این همه اقدام انجام دهد که غیر‌قابل‌برگشت است که آن هم در قالب یک توافقنامه بدون امضا خواهد بود.

وی با اشاره به از بین بردن قلب راکتور آب سنگین اراک و حفظ ساختار فیزیکی آن اظهار کرد: زمانی که قلب راکتور که هویت آن را مشخص می‌شود، تعویض یا بیرون آورده می‌شود، مشکلاتی ایجاد می‌کند که برای بازگرداندن آن با چالش‌های بسیاری مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس پر کردن قلب این رآکتور با بتن را نشان از بی‌اعتمادی آمریکا به ایران دانست و گرفت: این در حالی است که آمریکا غیر‌قابل‌اعتماد بوده و در طول تاریخ بارها این موضوع را نشان داده است.

وی در پاسخ به اینکه انتظارات شما از دولت در شرایط پساتحریم چیست، افزود: آنچه در جمع‌بندی مذاکرات مد نظر است حفظ منابع ملی، مصالح ملی و امنیت ملی است که باید مد نظر قرار گیرند.

کارخانه‌ای با بیان اینکه جمع‌بندی مذاکرات به امنیت ملی گره خورده است، افزود: در راستای تهدید‌هایی که آمریکا مدام اعلام می‌کند، مسئولان باید منافع مردم و نظام را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به سخنان اوباما مبنی بر اینکه «آنچه طی 36 سال به دنبالش بودیم را به دست آوریم»، گفت: تمام این تهدیدها هشداری به ملت ایران است که باید مراقب توطئه‌گری آمریکا بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: با توجه به منابع موجود در استان باید به سمتی پیش رویم که ریشه‌های اقتصاد کشور از درون محکم شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal