آخرین اخبار

22. آبان 1394 - 14:55   |   کد مطلب: 29335
استاندار همدان از نامگذاری سال 95 در همدان به نام سید جمال الدین اسدآبادی خبر داد و گفت: به سبب وجود بزرگان و بروز مفاخر بسیار از همدان، بزرگداشت مفاخر استان همدان در طول سال برگزار می‌شود.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از خبرگزاری تسنیم ازهمدان، محمد ناصر نیکبخت شامگاه چهارشنبه در آئین افتتاحیه نخستین همایش بین المللی میرسید علی همدانی در استانداری همدان اظهار داشت: بنا به تأکید نماینده ولی فقیه در همدان بنا داریم تا از مفاخر و مشاهیر استان تجلیل کنیم و شروع این فکر از سوی آیت الله محمدی انجام گرفت و امیدواریم بتوانیم به درستی بزرگداشت مفاخر استان را در دستور کار خود داشته باشیم.

 

 نیکبخت بیان کرد: امیدواریم یادمان و گرامیداشت آیت الله احمدی را در استان همدان داشته باشیم، عظمت انسان‌ها به فروتنی و تواضعشان است.

 

وی عنوان کرد: میرسید علی همدانی در نگاه اهل فرهنگ عالم و عارف شوریده‌ای است که ماوراء النهر را به شور درآورد در همدان زاده شد، در هند بالید، در سرزمین‌های گوناگون زیست و در کولاب آرام گرفت و این شخصیت گرانقدر در حوزه تمدنی ایران بزرگ زبانزد است.

 

 نیکبخت افزود: امروز برای پاسداشت تلاش شخصیتی گرد آمدیم که مردم کشمیر وی را بانی اسلام، علی ثانی و ارادتمندانش او را شاه همدان لقب دادند و ما امسال کتاب میر همدان را به افتخار این فرهیخته همدانی رونمایی می‌کنیم.

 

 استاندار همدان بیان کرد: از میرسید علی به نام امیر کبیر نیز یاد می‌شود و در تاجیکستان به نام حضرت امیر جان معروف است و استاد علامه شهید مطهری در کتاب خود در مورد این شخصیت سخن گفته است.

 

نیکبخت با بیان اینکه مقام میرسید علی همدانی هنوز در کشمیر محترم است و مردم آنجا را زیارت می‌کنند، گفت: سیاستهای اخلاقی و اندیشه های میرسید علی همدانی در عصر ما نیز متبری شد تا بزرگترین انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) در ایران رقم بخورد و ما نیز از شور حسینی این عارف بزرگ برخوردار باشیم.

 

وی اظهار داشت: تفسیر این مطلب را نوه امام در سایت رسمی خود منتشر کرده است و با شرح مفصل شجره نامه خانوادگی خود بیان کرده است به نوعی نسب امام راحل به میر سید علی همدانی می‌رسد و بزرگداشت امروز مربوط به یک شخصیت نیست بلکه مربوط به شخصیت جلیل القدری است که نسل به نسل برای بیداری اسلام، مردم و آرامش دنیوی و اخروی تلاش کرده است.

 

نیکبخت عنوان کرد: در جهان امروز که گرفتار افراطی گری و خشونیت است بیش از پیش به اندیشه میرسد علی همدانی که سرشار از اخلاقیت و اعتدال است نیازمندیم.

 

 وی افزود: نقطه پیوند وی با سیاست را می‌توان در اندیشه‌های فقهی و دینی او جست‌و‌جو کرد البته اجازه اتمام کار را به ایشان ندادند و کار ناتمام وی را امام راحل با انقلاب بزرگ ایران و بنیان گذاری نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه تکمیل کرد.

 

استاندار همدان بیان کرد: انقلاب اسلامی نظریه جدیدی در سیاست به جهان ارائه داد تا حکومت مردم سالاری دینی را به مردم ارائه کند و می‌توان گفت انقلاب اسلامی تداوم اندیشه اخلاق گرایانه میرسید علی همدانی باشد.

 

مشی اعتدال و نفی خشونت سیره میرسید علی است

وی اظهار داشت: جهان امروز ایران را به عنوان منادی با دعوت به اخلاق و اعتدال می شناسد و در این راستا اندیشه‌ها و سیره میرسید علی مشی اعتدال و نفی خشونت است.

 

 نیکبخت افزود: بر اساس این اندیشه‌ها ایران به عنوان منادی تاریخی دعوت به اعتدال شناخته شده و امیدواریم این همایش بتواند به اهداف تعیین شده خود به ویژه افزایش اعتدال که نیاز جامعه بشری است دست یابد.

 

 استاندار همدان با بیان اینکه امسال در همدان سال میرسید علی است، مطرح کرد: بر اساس برنامه‌هایی که برای پاسداشت مفاخر داریم سال آینده به نام سید جمال اسدآبادی نامگذاری می‌شود.

 

 انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal