آخرین اخبار

2. مهر 1399 - 12:28   |   کد مطلب: 36915
کشاورزان شهرستان اسدآباد به عنوان یکی از قطب‌های تولید گوجه‌فرنگی در استان همدان امسال هم افزون بر ۱۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی را با پیش‌بینی تولید ۶۰ هزار تن زیر کشت برده‌اند.

به گزارش آوای سیدجمال، تعطیل بودن کارخانه رب شهرستان به علت مشکلات داخلی کارخانه از یک سال پیش به‌عنوان تنها کارخانه صنایع تبدیلی اسدآباد یکی از دغدغه‌های بهره‌برداران با آغاز برداشت این محصول تولیدی شده بود که خوشبختانه با همکاری و پیگیری مسئولان شهرستان و استان در هفته دولت مجدداً راه‌اندازی شد و دل‌نگرانی گوجه کاران را در رابطه با این امر مرتفع کرد. اما در حال حاضر آنچه موجب دغدغه کشاورزان گوجه کار اسدآبادی است، صف طولانی ماشین‌های گوجه برای تحویل محصول خود به کارخانه رب شهرستان بوده که گل‌ها این ماشین‌های حامل گوجه‌فرنگی برای تحویل محصول به کارخانه مربوط به شهرستان نیست و این صف‌های طولانی موجب انتظار چندروزه ماشین‌های حمل گوجه برای تحویل بار خود به کارخانه و سردرگمی گوجه کاران و کشاورزان اسدآبادی شده است.

 

 

یکی از گوجه کاران اسدآبادی بیان کرد: کارخانه رب اسدآباد با حمایت‌های مسئولان مجدداً آغاز به فعالیت کرده و این پیگیری مسئولان قابل‌تقدیر است، آغاز به کار و فعالیت مجدد کارخانه رب شهرستان کمک بزرگی به گوجه کاران اسدآبادی در راستای فروش محصول تولیدی است اما متأسفانه در شرایط کرونا گوجه کاران بومی منطقه اسدآباد مجبور هستند به علت صف شلوغ ماشین‌های گوجه شهرهای دیگر تا چند روز در صف منتظر بمانند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: هیچ خودرویی حاضر به حمل گوجه کشاورزان به کارخانه به علت همین انتظار و شلوغی صف نیست و گوجه کار منطقه مجبور است نصف پول گوجه تولیدشده خود را برای حمل و کرایه دهد که حاضر شوند چند روز ماشین زیربار بماند و با این اوصاف فایده‌ای جزء زحمت برای کشاورز باقی نمی‌ماند. این کشاورز گفت: در غیر این صورت کشاورز مجبور است محصول تولیدشده خود را باقیمت پایین به دلال بفروشد، انتظار است لااقل صف گوجه کاران بومی این منطقه که اسامی آن‌ها از طریق تعاونی به کارخانه معرفی‌شده را جدا کنند که مجبور نباشند برای روزی دو یا سه تن تحویل بار پشت سر ۲۰۰ ماشین دلال و گوجه شهرهای دیگر منتظر بمانند.

 

 

گوجه کار دیگری گفت: اسدآباد بیشترین سطح کشت گوجه‌فرنگی استان را داراست، دریافت گوجه‌فرنگی کشاورزان اسدآبادی توسط کارخانه رب شهرستان به‌عنوان تنها کارخانه رب اسدآباد لازم است که در اولویت باشد چراکه دغدغه‌های فروش، افزایش تولید و تقاضای کم، مشکلات تحویل گوجه‌فرنگی به کارخانه‌ها و عدم مقرون‌به‌صرفه بودن فروش محصول با توجه به مشکلات حمل و تحویل به کارخانه‌ها موجب کاهش سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی شهرستان توسط کشاورزان اسدآبادی در سال آینده خواهد شد.

 

 

مجید درویشی، فرماندار شهرستان اسدآباد در این رابطه گفت: کشاورزی و دامداری از مهم‌ترین مشاغل شاخص اسدآباد به شمار می‌رود، تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی و دامی در شهرستان اسدآباد توسعه و رونق هر چه بیشتر صنایع فرآوری و تبدیلی را در این منطقه برای ارتقاء ارزش‌افزوده و رونق اشتغال می‌طلبد. پیرو پیگیری‌های انجام‌گرفته از طریق استاندار همدان و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و ‌فرمانداری اسدآباد کارخانه رب مارال فروز فعالیت مجدد خود را از هفته دولت آغاز کرد. میزان گوجه تولیدی شهرستان پاسخگوی تولید کارخانه رب اسدآباد نبوده و بخشی از گوجه موردنیاز کارخانه از شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار دیگر چون کرمانشاه تهیه می‌شود که جا دارد کشاورزان اسدآبادی سال آینده سطح زیر کشت این محصول را افزایش دهند تا کارخانه رب اسدآباد دیگر مجبور به تأمین گوجه موردنیاز از شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار نباشد.

 

 

درویشی خرابی یکی از دستگاه‌های کارخانه رب شهرستان را علت معطل شدن ماشین‌های تحویل‌دهنده بار گوجه کشاورزان به کارخانه و کُندی روند دریافت گوجه توسط کارخانه از کشاورزان و صفوف طولانی تحویل گوجه به کارخانه عنوان کرد و یادآور شد: خوشبختانه مشکل دستگاه کارخانه مرتفع شده و در حاضر گوجه کاران اسدآبادی بدون هیچ دغدغه و نگرانی بدون واسطه و به‌صورت مستقیم می‌توانند محصول تولیدی خود را به کارخانه رب شهرستان تحویل دهند. برای تسریع در تحویل گوجه کشاورزان اسدآبادی به کارخانه بر اساس توافق با هیات مدیره کارخانه مقررشده است که گوجه کاران اسدآبادی در اولویت تحویل گوجه خود به کارخانه باشند که در همین راستا یک صف از ماشین‌های دارای بار گوجه برای تحویل بار خود به گوجه کاران اسدآبادی و صف دیگر به گوجه کاران دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها اختصاص داده خواهد شد تا با این روند تحویل محصول گوجه کشاورزان اسدآبادی تسریع یابد.

 

 

مهدی رستمی، مدیر داخلی کارخانه رب اسدآباد هم به خبرنگار گفت: کارخانه رب گوجه‌فرنگی اسدآباد در سال ۹۴ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شد که این کارخانه در فصل گوجه‌فرنگی روزانه ظرفیت دریافت ۱۳۰۰ تن گوجه‌فرنگی و تولید حداقل ۲۰۰ هزار قوطی رب گوجه را داراست. این کارخانه ضمن دریافت گوجه‌فرنگی کشاورزان اسدآبادی و سایر شهرستان‌های استان همدان، ظرفیت دریافت و جذب گوجه‌فرنگی غرب کشور را نیز دارد. در این کارخانه در پیک کار مهر، آبان و شهریور تعداد ۹۰ نیرو فعالیت دارند و در ماه‌های دیگر سال تنها ۳۰ نفر نیرو مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون کارخانه رب اسدآباد ۸۰۰۰ تن گوجه‌فرنگی از کشاورزان تحویل گرفته‌شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برداشت گوجه‌فرنگی این میزان به ۱۵ هزار تن افزایش یابد.

 

 

سقراط بیرنگ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد هم از پیش‌بینی برداشت ۶۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: امسال ۱۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص یافت که برداشت محصول از این اراضی از چندی پیش توسط گوجه کاران اسدآبادی آغازشده است. ۹۰ درصد از کشت‌های اراضی گوجه‌فرنگی شهرستان آبیاری قطره‌ای بوده و به‌صورت ۱۰۰ درصدی کشت نشائی هستند، شهرستان اسدآباد در سطح استان همدان دارای رتبه اول تولید گوجه‌فرنگی است و آبیاری قطره‌ای بودن ۹۰ درصد اراضی گوجه‌فرنگی شهرستان صرفه‌جویی ۶۰ درصدی آب را به دنبال داشته و از نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف و مدیریت بهینه منابع آب و کیفیت محصول دارد.

 

 

بیرنگ تعداد بهره‌برداران تولید گوجه‌فرنگی شهرستان را ۸۵۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: شهرستان اسدآباد یکی از قطب‌های مهم تولید گوجه‌فرنگی در استان همدان بوده که هرساله بخش عمده‌ای از تولیدات جالیزی این شهرستان به این محصول اختصاص دارد و محصول تولیدی آن به کارخانه رب شهرستان و استان و دیگر استان‌ها ارسال می‌شود. در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید هر کیلو گوجه‌فرنگی از کشاورز توسط کارخانه ۸۰۰ تومان بوده که علاوه بر آن ۲۰۰ تومان نیز یارانه گوجه کاران و بهره‌برداران این محصول پرداخت می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal