آخرین اخبار

28. مهر 1399 - 8:57   |   کد مطلب: 37142
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:
تولید ۱۳۰ هزار تُن گوجه فرنگی در استان همدان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با تصریح بر این که ۱۳۰ هزار تن گوجه فرنگی در استان همدان تولید شده است، افزود: در راستای حمایت از گوجه کاران استان، ۱۲ هزار تن گوجه توسط کارخانه تولید رب اسدآباد، از کشاورزان به صورت حمایتی خریداری شد و با آمدن گوجه‌های گلخانه‌ای و گوجه های کشت تابستانه قیمت این محصول نیز در روزهای آینده پایین خواهد آمد.

به گزارش آوای سیدجمال، محمدشهرام پرورش بعدازظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه با بیان این که استان همدان یکی از قطب های کشاورزی در کشور محسوب می شود، مطرح کرد: با وجود این که استان همدان ۱.۲ درصد از وسعت کشور را دارا است اما بیش از ۴ درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

 

 

وی در این راستا تصریح کرد: برآنیم تا با استفاده از ظرفیت های موجود استان، بتوانیم در مسیر تولید مناسب محصولات و در عین حال استفاده بهینه از آب و خاک، اطلاع رسانی مناسب به بهره برداران به منظور کاهش خسارت ها وارده به تولیدات محصولات کشاورزی استان همدان گام برداریم.

 

 

پرورش با اشاره به این که از ۴.۹ میلیون تن محصولات کشاورزی استان چهار میلیون تن در حوزه تولیدات گیاهی است، گفت: از این میزان ۳.۲ میلیون تن مربوط به محصولات زراعی و درصد باقی مانده مربوط به محصولات باقی است و۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان به کشت غلات اختصاص داده شده است.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان به تولید چند رقم جدید انگور در ملایر اشاره کرد و افزود: در استان همدان بیشتر تولیدات انگور به صورت کشمش سوق داده شده بود بدین ترتیب ارقامی برای ورود به بحث تازه خوری را در پیش گرفتیم.

 

 

پرورش در این راستا از اجرای طرح فراز (داربستی کردن باغات انگور) دراستان همدان نیز سخن گفت و اضافه کرد:  در سال ۹۸ طرح فراز در استان اجرا شد که ۱۶۵ هکتار از باغات به بانک معرفی شدند و در نهایت ۵۰ هکتار تاکنون در شهرستان ملایر و رزن باغات انگور را داربستی کردند.

 

 

وی در این خصوص اظهار کرد: در سال جاری ۲۳۸ هکتار پرونده در زمینه طرح فراز تشکیل و تاکنون پنج هکتار مصوب و ۴۶ هکتار آن نیز در حال پیگیری است.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این که تاکنون، ۱۱۵۰ پایه انگور پیوند زده شده به طوریکه در استان همدان ۱.۱۵ هکتار از باغات انگور پیوندزنی شده است، خاطرنشان کرد: برنامه اجرای این طرح برای سال جاری بالغ بر ۱۳۰ هکتار است.

 

 

وی در خصوص تولید چغندرقند نیز از تحویل ۸۴ هزار تن چغندرقند همدان به کارخانجات قند خبر داد و گفت: در سال جاری ۸ هزار و ۳۷۷ هکتار قرارداد بین چغندرکاران استان همدان با چهارکارخانه قند بسته شده که ۷ هزار و ۶۶۸ هکتار سطح سبز مزارع چغندرقند استان بوده و برآورد تولید ما ۴۶۶ هزار تن محصول بوده است.

 

 

پرورش ادامه داد: در تأمین بذور کلزا و جو مشکلی در استان وجود نداشت و تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار تن بذر گندم خریداری شده و ۶ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم در استان توزیع شده و ۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم مرغوب در حال بوجاری و فرآوری است تا به کشاورزان داده شود.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه گرانی گوجه فرنگی نیز گفت: در استان همدان بالغ بر ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار گوجه فرنگی کشت شده است که این میزان تولیدات، در تولید تابستانه نقش دارد و در حال حاضر با بروز سرما در استان بحث تولید گوجه به اتمام رسیده است به‌طوریکه از اواسط مرداد برداشت گوجه در استان همدان آغاز شده و تا دهه اول مهر به پایان می‌رسد.

 

 

وی در تشریح این موضوع با تصریح بر این که  ۱۳۰ هزار تن گوجه فرنگی در استان همدان تولید شده است، افزود: در راستای حمایت از گوجه کاران استان، ۱۲ هزار تن گوجه توسط کارخانه تولید رب اسدآباد، از کشاورزان به صورت حمایتی خریداری شد و با آمدن گوجه‌های گلخانه‌ای و گوجه های کشت تابستانه قیمت این محصول نیز در روزهای آینده پایین خواهد آمد.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal