آخرین اخبار

21. اسفند 1399 - 20:17   |   کد مطلب: 38464
در گفت‌وگو با اهالی برخی روستاهای بخش‌های مختلف شهرستان اسدآباد مشخص شد که معضل اعتیاد دامن بسیاری از روستاهای این شهرستان را گرفته است.

به گزارش آوای سیدجمال، اعتیاد به مواد مخدر این سرطان اجتماعی، طی چند دهه اخیر یکی از مهم‌ترین‌ بحران‌های بهداشتی و اجتماعی بوده، واقعیت این است که امروزه علاوه‌بر برخی مشکلات اجتماعی مانند فقر و بیکاری، مسائل مرتبط با مدیریت محلی، جمعیت و نیروی انسانی، بالا بودن میزان مهاجرت روستایی و روند سالخوردگی نیروی کار کشاورزی، می‌توان آسیب‌های اجتماعی گسترده‌ای را یافت که به دامنه روستاها نفوذ پیدا کرده‌اند.

 

اگر روزگاری با مهاجرت گسترده نیروی جوان و فعال روستاها به شهر زمینه فقر نیروی انسانی فراهم می‌شد، امروزه آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد به مواد مخدر بوده که زمینه نابودی اندک سرمایه‌های انسانی باقی‌مانده در روستاها را فراهم کرده است.

 

ازاین‌رو پرداختن عمیق و جدی به مسائل اجتماعی روستاها که هم‌اکنون گذشته از مهاجرت، پدیده‌هایی چون اعتیاد، ضعف پیوندهای اجتماعی و کج‌رفتاری‌های اخلاقی را شامل می‌شود، امری ضروری و حیاتی است؛ بر این اساس با توجه به پرداختن پرونده‌ای به معضل اعتیاد در روستاهای شهرستان‌های مختلف استان همدان، در این شماره درخصوص وضعیت این آسیب اجتماعی در روستاهای شهرستان اسدآباد بحث خواهیم کرد. بنابراین با تعدادی از اهالی روستاهای بخش و دهستان‌های این شهرستان گفت‌وگوهایی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

 

اهالی یکی از روستاهای بخش پیرسلمان دهستان جلگه با بیان اینکه متأسفانه علاوه‌بر وجود معتاد این روستا با مشکل توزیع‌کننده و فروشنده مواد مخدر نیز روبه‌رو است، گفت: درحال حاضر بیش از 20 درصد اهالی روستا گرفتار معضل اعتیاد هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه طی سال‌های اخیر بارها و بارها پیگیر مسئله دستگیری فروشندگان شدیم اما کاری از پیش نبردیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه درحال حاضر علاوه‌بر حضور چند نفر توزیع‌کننده و فروشنده مواد مخدر صنعتی اغلب مغازه‌های روستا نیز به محلی برای توزیع مواد مخدر سنتی بدل شده‌اند.

 

این جوان روستایی با اشاره به آنکه وجود فروشندگان مواد مخدر در این روستا امنیت اهالی را به مخاطره انداخته، ابراز کرد: متأسفانه علاوه‌بر افزایش بزه‌هایی همچون سرقت، شاهد حضور معتادان از دیگر روستاها برای خرید مواد هستیم.

 

وی با تأکید بر اینکه نیاز است دستگاه‌های متولی درخصوص ارائه راهکار برای حل و یا کمتر کردن این مشکل اجتماعی ورود جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: درصورت عدم مدیریت به‌دلیل وفور مواد مخدر در روستا علاوه‌بر معتاد شدن جوانان شاهد گرفتار شدن کودکان و نوجوانان به این بلای خانمان‌سوز خواهیم بود.

 

یکی دیگر از اهالی روستاهای بخش مرکزی دهستان چاردولی نیز با بیان آنکه علت اصلی بروز این معضل در روستا به بیکاری جوانان روستا بازمی‌گردد، گفت: گرچه معضل اعتیاد در این روستا به شدت دیگر روستاهای بخش نیست، اما به نظر من وجود حتی یک معتاد در محیط روستا نیز رنج‌آور است.

 

      وجود هیئت‌های مذهبی نجات‌دهنده جوانان از اعتیاد

وی با تأکید بر اینکه وجود دو هیئت مذهبی و فعالیت فرهنگی صورت پذیرفته از سوی آن‌ها در این روستا باعث شده که بیش از 50 درصد جوانان مستعد برای ورود به این مسیر (اعتیاد) هدایت شوند، خاطرنشان کرد: با این وجود شاید بتوان گفت درحال حاضر چیزی حدود 10 درصد از اهالی گرفتار این معضل هستند.

 

این جوان روستایی با تأکید بر اینکه خوشبختانه گرفتاران به اعتیاد صنعتی در روستا انگشت‌شمار هستند و اغلب برای کار به دیگر شهرها رفت‌وآمد می‌کنند، اذعان کرد: درواقع بیشتر معتادان گرفتار افیون سنتی هستند.

 

      معتادان به آجر خانه‌های قدیمی روستا نیز رحم نمی‌کنند

یکی دیگر از اهالی روستاهای بخش دربندرود نیز با بیان آنکه در این روستا هم با مشکل مصرف و هم با مشکل فروش مواد مخدر مواجهیم، گفت: متأسفانه این‌قبیل افراد اغلب دست به دزدی می‌زنند، به‌طوری که حتی به آجر خانه‌های قدیمی روستا نیز رحم نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت روستا توسط افراد معتاد با مخاطره روبه‌رو است، اذعان کرد: طی سال‌های اخیر از آنجایی که برخی از تهرانی‌ها برای رسیدن به آرامش (در تابستان) در روستاها خانه‌های ویلایی می‌سازند، در روستای ما نیز این مهم را شاهد بودیم؛ اما معتادان حتی به در و پنجره این خانه‌ها نیز رحم نمی‌کنند.

 

      سست شدن بنیان خانواده

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اکثر معتادان این روستا در دام مواد صنعتی افتاده‌اند که خلاصی از آن با دشواری بسیاری همراه است، گفت: علاوه‌بر سرقت بروز این‌قبیل معضلات منجر به سست شدن بنیان خانواده خصوصاً در بین جوانان روستا شده است و طی این سال‌ها تعداد آمار طلاق رو به افزایش بوده است.

 

در ادامه یکی از جوانان دیگر روستای بخش دربندرود نیز با بیان اینکه متأسفانه درحال حاضر بیش از نیمی از اهالی این روستا گرفتار اعتیاد هستند، خاطرنشان کرد: بروز این معضل در مباحثی همچون بیکاری، برهم خوردن نظم خانواده‌ها، افزایش روزافزون سرقت و نیز کاهش امنیت در سطح روستا نقش بسزایی داشته است.

 

این جوان روستایی با بیان آنکه اغلب معتادان روستا نیز همچون دیگر روستاهای شهرستان گرفتار اعتیاد به مواد صنعتی هستند، عنوان کرد: متأسفانه در بحث افزایش سرقت‌ها یکی از اداراتی که همواره با این‌قبیل افراد درگیر بوده، اداره برق درخصوص کابل‌دزدی است.

 

      سرقت احشام رو به افزایش است

وی با تأکید بر اینکه با شدت گرفتن اعتیاد در سطح روستا با افزایش سرقت احشام نیز مواجهیم، گفت: سرقت تجهیزات باغی و کشاورزی از کلبه‌های موجود در مزارع نیز از دیگر معضلاتی بوده که طی سال‌های اخیر با بروز اعتیاد در روستا بیشتر شده است.

 

این روستایی درخصوص چگونگی تأمین مواد مخدر نیز افزود: متأسفانه در این روستا علاوه‌بر تعداد بالای افراد معتاد، شاهد فعالیت بسیاری از فروشندگان مواد مخدر نیز هستیم؛ حال آنکه بارها و بارها این‌قبیل افراد را به دستگاه‌های انتظامی معرفی کرده‌ایم و حتی مأموران نیروی انتظامی نیز در روستا حاضر می‌شوند، اما مسئله آن است که این افراد (فروشندگان) با اهالی روستا دارای رابطه خویشاوندی هستند و پیش از ورود مأموران به آن‌ها اطلاع داده می‌شود و فرار می‌کنند.

 

این جوان روستایی با بیان آنکه متأسفانه تعدادی از معتادان صنعتی روستا از آنجایی که کنترلی بر رفتار خود ندارند و اغلب از خانواده نیز طرد شده‌اند در سطح روستا مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کنند زیرا رفتارشان قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان آن‌ها را نصحیت کرد، ابراز کرد: متأسفانه این‌قبیل افراد از حالت معمول انسانیت خارج شده‌اند.

 

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد در روستاهای شهرستان اسدآباد نیز طاعون اعتیاد یکی از آسیب‌های آرام و خزنده اجتماعی است که روزبه‌روز آمار و آثار مخرب و کشنده آن بر بافت با نشاط جامعه روستایی این شهرستان رو به فزونی است و کسی هم به دنبال چاره‌جویی برای این آسیب عمیق اجتماعی نیست. حال آنکه این شهرستان به خودی خود طی سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از شهرستان‌های کم‌برخوردار به‌لحاظ توسعه بوده و روند رو به تزاید اعتیاد در بین جوانان روستایی چیز جز کُند شدن گام‌های رو به توسعه را در شهرستان نوید نخواهد داد؛ زیرا جوانان روستایی درواقع پایه‌های تولید و توسعه در هر منطقه و شهرستان به حساب می‌آیند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal