آخرین اخبار

16. فروردين 1400 - 12:07   |   کد مطلب: 38625
مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان گفت: ۳۳ هزار و ۴۰۸ همدانی سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا نسبت به اهدای خون اقدام کردند.

به گزارش آوای سیدجمال، فاطمه یادگاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: ۱۹ هزار و ۷۹۲ واحد خون توسط اهدا کنندگان مستمر و مابقی توسط افراد دارای سابقه و بار اولی اهدا شده است همچنین سه درصد اهدا کنندگان زن و مابقی مرد هستند.

 

مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان اضافه کرد: وضعیت اهدای خون در این استان مطلوب بوده و خون مورد نیاز بیماران به موقع تامین شده است و هیچگونه کمبودی وجود ندارد.

 

یادگاری میزان اهدای «پلاکت آفرزیس » در سال گذشته را ۶۶۲ واحد دانست و اظهار داشت: به شیوه جداسازی پلاکت از خون اهدا کننده، پلاکت فرزیس گفته می شود که برای بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، زنان پس از زایمان و بیماران با مشکلات انعقادی کاربرد زیادی دارد.

 

وی اضافه کرد: در این شیوه به جای دریافت پلاکت از خون های اهدایی مختلف که اغلب مواقع هنگام استفاده به علت متفاوت بودن پلاکت ها با مشکل مواجه می شویم، از فرآورده پلاکت یک اهدا کننده استفاده می شود.

 

مسوول واحد جذب اداره‌کل انتقال خون استان همدان افزود: در این شیوه خون وارد دستگاه شده سپس دستگاه پلاکت فرزیس را براساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول‌های خونی از هم تفکیک می‌کند و با برداشتن پلاکت خون، بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بر می‌گرداند.

 

یادگاری عنوان کرد: پلاکت اهدایی به روش فرزیس به علت اینکه تنها از یک اهدا کننده دریافت می شود بسیار بیشتر از پلاکت جمع آوری شده از اهدا کنندگان خون مختلف، اثر بخشی دارد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal