آخرین اخبار

1. تير 1400 - 15:18   |   کد مطلب: 39285
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان:
تدوین 100 عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس در همدان
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم سال گذشته تدوین 100 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس بوده است، گفت: سال گذشته تجلیل از یک میلیون نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس سراسر کشور نیز انجام شد که سهمیه استان همدان در این خصوص 37 هزار نفر بوده است.

به گزارش آوای سیدجمال، یکی از نهادهای جمهوری اسلامی ایران که با هدف حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت براساس فرمان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 12 مهرماه سال 1369 تأسیس و در تاریخ 21 مردادماه 1371 اساسنامه آن به تصویب رسید، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده است.

 

هشت سال دفاع مقدس، آثاری با ارزش و معنوی را برجای گذاشت که نشانگر روزهای پُرفرازونشیب، تلخ و شیرین حماسه‌آفرینان صحنه‌های جنگ به حساب می‌آید و تمام استان‌ها درگیر این جنگ تحمیلی بودند.

 

جنگ تحمیلی عراق و همه استکبار جهانی علیه ایران با تمام ویرانگری‌ها، دارای رویش‌ها و آفرینش‌های هنری و ادبی سال‌های جنگ و بعد از آن است که باید به انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های آینده توجه ویژه شود و این مهم محقق نخواهد شد مگر با حفظ آثار و نشر آن‌ها که در استان‌های مختلف به‌واسطه راه‌اندازی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این مهم تاحدودی تحقق یافته و به‌منظور آگاهی از اقدامات انجام‌شده و دستاوردهای این حوزه در همدان با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت‌و‌گو کردیم.

 

سردار مهدی ظفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن تقدیر از روزنامه سپهرغرب به‌دلیل تلاش برای انتقال و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در سطح استان همدان، اظهار کرد: از حدود چهار سال پیش یک استراتژی کلی و چشم‌اندازی را در حوزه دفاع مقدس تعریف کردیم که امید است با توجه به منویات مقام معظم رهبری در همین افق حرکت کنیم.

 

وی با بیان اینکه اساس کار بنیاد حفظ آثار تشکیل شورای هماهنگی دفاع مقدس در استان و شهرستان‌ها است، گفت: امروز مسئولیت شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با توجه به کمیسیون‌های برگزارشده و تصمیم ستاد کل، برعهده استاندار هر استان است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان بیان کرد: برای توسعه هر فرهنگی نیاز به ساختار است و هر موضوعی که بخواهد به‌عنوان فرهنگ جاری جامعه جا پیدا کرده و تبدیل به گفتمان شود، نیاز به ساختار دارد.

 

سردار ظفری با بیان اینکه در سطح جامعه کارهای فرهنگی بسیاری انجام می‌شود اما کم در حوزه گفتمان و گفتمان‌سازی می‌آید، افزود: در حوزه گفتمان‌سازی حتماً نیاز به ساختار بوده و اجماع‌سازی یکی از ضروریات توسعه فرهنگ است و ضرورت دارد فرهنگ دفاع مقدس در سطح جامعه جاری و ساری شود.

 

وی با تأکید بر اینکه راهکار جاری شدن فرهنگ دفاع مقدس در جامعه ایجاد شرایط و بسترسازی است، تصریح کرد: این مهم یکی از وظایف اساسی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای حرکت جمعی به‌منظور رسیدن به اهداف تعیین‌شده است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ادامه داد: دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها، تشکیلات‌های نظامی، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بنیاد شهید، آموزش‌وپرورش و غیره عضو شورای هماهنگی دفاع مقدس هستند.

 

سردار ظفری با بیان اینکه برای هریک از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه حکم صادر و شرح وظایف آن‌ها مشخص شده است، خاطرنشان کرد: هدف از این اقدام، ارزشی کردن مجموعه‌ها بوده و نه اینکه بگوییم فقط کار ارزشی انجام می‌دهیم.

 

وی با تأکید بر اینکه جمع‌آوری و تدوین خاطرات شهدا، رزمندگان و ایثارگران و تبدیل آن‌ها به کتاب با نظارت مجموعه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یکی از وظایف اساسی است، یادآور شد: رسیدگی به خانواده‌های شهدا، برگزاری همایش‌ها، مراسم‌ها و مناسبت‌های سال نیز از دیگر وظایف تعیین‌شده است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان اظهار کرد: از دستگاه‌ها و نهادهای عضو این شورا خواسته شده یک طرح جامع برای مجموعه تهیه کرده و عنوان کنند که دستگاه مربوطه اکنون در حیطه ارزش‌های دفاع مقدس وتوسعه در چه وضعیتی قرار دارند و چهار سال بعد در حوزه‌های مختلف ازجمله راهیان نور، یادمان، و غیره قرار است به کجا برسند.

 

سردار ظفری با بیان اینکه شورای هماهنگی دفاع مقدس استان متشکل از هفت کمیته است، گفت: وظایفی از این کمیته‌ها در احکام صادرشده برای دستگاه‌ها وجود دارد؛ ساختار لازم ایجاد شده و قدم نخست توسعه فرهنگی این مهم بوده است.

 

وی با تأکید بر اینکه به‌منظور عدم غفلت از وضعیت شهرستان‌ها همین ساختار در این مناطق نیز شکل گرفته است، بیان کرد: فرماندار هر شهرستان، رئیس شورای هماهنگی دفاع مقدس در شهرستان مربوطه بوده و وظایف مشخص است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان افزود: رهبر معظم انقلاب به بحث پیشکسوتان دفاع مقدس در کشور نظر ویژه‌ای داشته‌اند و سال گذشته تجلیل از یک میلیون نفر از پیشکسوتان و خانواده‌های آن‌ها به‌عنوان یکی از اقدامات بزرگ در این حوزه انجام شد.

 

سردار ظفری با بیان اینکه سهمیه استان همدان در بحث تجلیل از پیشکسوتان و خانواده‌های آن‌ها حدود 37 هزار نفر بوده است، تصریح کرد: قرار است به اشکال مختلف از این بزرگواران تجلیل شود.

 

وی با تأکید بر اینکه با مدیریت انقلابی و جهادی 100 عنوان کتاب ادبیات درخصوص شهدا، آزادگان و خانواده‌های آن‌ها سال گذشته در استان تدوین شد، ادامه داد: از پژوهشگران سراسر استان در تدوین این کتاب‌ها با جمع‌آوری خاطرات استفاده شده است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان خاطرنشان کرد: تدوین 100 عنوان کتاب در این حوزه کار جدیدی است که یک رونمایی ملی نیز انجام خواهد شد تا این موضوع به سایر استان‌ها تسری یابد.

 

سردار ظفری به اقدامات انجام‌شده در حوزه بانوان اشاره کرد و یادآور شد: تهیه سند جامع حوزه بانوان دفاع مقدس ازجمله اقدامات بوده است؛ در حوزه تحقیق، آموزش و پژوهش نیز تشکیل جلسه‌ای با دانشگاه‌های مادر، مراکز علمی و دستگاه‌های نظامی و انتظامی داشته‌ایم که درحال دستیابی به نتایج خوبی در این حوزه هستند.

 

توسعه فرهنگی در هر حوزه‌ای نیازمند ایجاد ساختارهایی است و این مهم درخصوص ترویج فرهنگ دفاع مقدس نیز صدق می‌کند و به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان این امر در همدان محقق شده و ایجاد شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نیز به این منظور بوده تا مجموعه‌های مدنظر ارزشی شوند.

 

تدوین 100 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده طی سال گذشته در استان همدان بوده است و تهیه سند جامع حوزه بانوان دفاع مقدس نیز در همین راستا به سرانجام رسیده است.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal