آخرین اخبار

27. شهريور 1402 - 19:39   |   کد مطلب: 46076
سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: ۷۱ درصد از مطالبات کشاورزان تا ۲۷ شهریور پرداخت شده و تا پایان ماه مطالبات آنها پرداخت خواهد شد و این امتیاز مثبتی است چراکه سال آینده گندم بیشتری می‌توانیم از گندمکاران خریداری کنیم.

به گزارش آوای سیدجمال، سیدحسین خوانساری دوشنبه، ۲۷ شهریور در تور راهیان پیشرفت ویژه خبرنگاران استان همدان، اظهار کرد: استان همدان دارای ۱۳ سیلو و ۹ کارخانه آرد است به طوریکه ظرفیت خرید و ذخیره یک میلیون تن گندم را داریم و سالانه  ۱۸۰ هزار تن آرد تولید می‌شود و مصرف گندم استان همدان در حدود ۲۰۶ هزار تن است.

وی افزود: سیلوی ذخیره گندم کوریجان ۸۵ هزار تنی است و ۱۸ کندوی ذخیره دارد؛ این سیلو در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده و مجهز به آزمایشگاه است به طوریکه تمام گندم‌های ارسالی از مرکز استان و شهرستان‌ها ابتدا مورد آزمایش قرار گرفته و اگر دارای استاندارهای مورد نیاز باشند، ذخیره‌سازی انجام می‌گیرد و در صورت وجود هر گونه آفت یا ناخالصی بالاتر از استاندارد به کشاورز برگردانده می‌شود.

خوانساری با اشاره به اینکه ظرفیت سیلوی کوریجان برای تخلیه گندم ساعتی ۱۶ کامیون است، اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار تن ذخیره گندم در سیلوی کوریجان داریم و ۱۸ کندوی آن هر یک ظرفیت ذخیره ۴۰۰۰ تن گندم را دارد و به تناسب کیفیت گندم‌ها در کندوهای مختلف ذخیره می‌شوند.

 وی با بیان اینکه امسال دو برابر نیاز استان همدان گندم خریداری شده است، تأکید کرد: خوشبختانه امسال میزان خرید گندم از کشاورزان ۴۰۹ هزار و ۷۷۲ تن بوده در حالیکه میزان نیاز استان همدان ۲۰۴ تن است و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۱۰۵ درصدی را شاهد هستیم که حاصل برنامه‌ریزی‌های سازمان جهادکشاورزی و گندمکاران استان است.

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان تصریح کرد: امسال قیمت هر کیلو گندم ۱۵ هزار تومان بوده است به طوریکه ۶۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان بوده که از این مبلغ، ۴۸۰۰ میلیارد پرداخت شده و مابقی آن تا پایان ماه پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت گندم در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، توضیح داد: زمانی‌که محموله گندم وارد سیلوها می‌شود ابتدا مورد آزمایش قرار می‌گیرد و نسبت به درصد خاک و ناخالصی آن قیمت‌گذاری شده به طوریکه امسال گندمی پایین‌تر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری نشده و قیمت مصوب هم ۱۵ هزار تومان است.

خوانساری در پایان بیان کرد: پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۵۰۰ تن کلزا را داریم اما با توجه به بررسی‌های انجام شده میزان برداشت در حدود ۱۲۰۰ تن خواهد بود.

مدیرعامل کارخانه آرد ممتاز همدان نیز گفت: این کارخانه در ماه ۲۵۰۰ تن آرد تولید می‌کند و ظرفیت ذخیره ۵۵ هزار تن گندم در این کارخانه وجود دارد به طوریکه آرد نانوایی، سنکگی، بربری، قنادی و نان فانتزی را تولید می‌کنیم.

بهرام خسروزاده اظهار کرد: گندم زمانی‌که وارد کارخانه می‌شود بعد از توزیع، وارد سیلوها شده و از طریق تونل‌های موجود در زیر کارخانه برای تبدیل به آرد وارد کارخانه، بوجاری و پاکسازی می‌شود که همه این مراحل ۴۰ ساعت زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سیلوهای داخل کارخانه ۱۲۰۰ تن است، افزود: آرد مخصوص سنگکی ۱۲ درصد، آرد نان لواش ۱۵ تا ۱۸ درصد و آرد نان فانتزی بالای ۱۸ درصد سبوس‌گیری می‌شود و محصول جانبی کارخانه سبوس گرفته‌شده و ضایعات گندم است که برای خوراک دام به دامداری‌ها فروخته می‌شود.

خسروزاده با بیان اینکه کیفیت گندم امسال استان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته کارخانه برای تولید آرد با کیفیت نیاز به گندم خارجی زیادی داشت اما نسبت به سال‌های گذشته کیفیت گندم استان بهتر شده و کارخانه می‌تواند با انتخاب خود از شهرستان‌های مختلف گندم خریداری کند که این امکان در سال‌های گذشته وجود نداشت.

وی با بیان اینکه امسال نیاز کمتری به گندم خارجی داریم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته می‌توانستیم تنها گندم منطقه خود را خریداری کنیم که از کیفیت پایینی برخوردار بود اما خوشبختانه امسال از نهاوند که مرغوب‌ترین گندم استان را دارد، اجازه خرید گندم به ما داده شده است.

مدیرعامل کارخانه آرد ممتاز همدان با انتقاد از عدم اصلاح قیمت آرد از سال ۹۳ تاکنون، گفت: قیمت آرد یارانه‌ای از سال ۹۳ تاکنون افزایش نیافته در حالیکه روند افزایش هزینه‌های تولید بسیار صعودی است و پاسخ این سوال را که در این شرایط چگونه باید هزینه‌هایمان را تأمین کنیم، هیچ کسی به ما نمی‌دهد.

خسروزاده بیان کرد: حدود ۱۸سال است که آردهای تولیدی با آهن غنی می‌شوند و زمزمه‌های غنی‌سازی آرد با ویتامین D وجود دارد که در این زمینه مسئولان استانی باید تصمیم بگیرند و بعد از ابلاغ آردهای تولید علاوه بر آهن با ویتامین D هم غنی‌سازی خواهند شد.

وی با بیان اینکه شش سال است نمونه آرد رد شده نداشتیم، تأکید کرد: خوشبختانه در شش سال گذشته هیچ نمونه آرد رد شده‌ای از سوی سازمان استاندارد و غذا و دارو نداشتیم و آرد تولیدی، تمام استانداردها را دارد.

مدیرعامل کارخانه آرد ممتاز همدان افزود: کیفیت آرد صدرصد به گندمی که به کارخانه می‌دهند، مربوط است و با توجه به اینکه کارخانه کاملا مکانیزه است، دخالتی در کیفیت آن ندارد و اگر گندم با کیفیت استان و خارجی به ما داده شود، آرد تولیدی از بالاترین کیفیت برخوردار خواهد بود به طوریکه اگر علاوه بر گندم استان، از خوزستان و گلستان هم گندم تحویل بگیریم، کیفیت بالاتر خواهد رفت و با این وجود واردات گندم کاهش پیدا می‌کند.

ایسنا

انتهای پیام 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal