آخرین اخبار

7. شهريور 1394 - 8:54   |   کد مطلب: 28519
اين روزها همزمان با هفته دولت است و بالطبع بيشتر از روزهاي ديگر به اين نهاد مهم نظام جمهوري اسلامي پرداخته مي‌شود اما متأسفانه اين پرداختن‌ها بيشتر لايه‌هاي سطحي و بديهي اثرگذاري مسؤولان اجرايي را منعكس مي‌كند؛ در حالي كه لايه‌هاي پنهان‌تري وجود دارد كه اگر چه كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد اما بيشترين اثرگذاري را بر جامعه دارند.

به گزارش آوای سیدجمال، پروژه‌هايي كه افتتاح مي‌شوند، طرح‌هاي عمراني كه كلنگ‌زني مي‌گردند، سخنراني‌ها و نشست‌هاي خبري زير نور فلاش عكاسان و سر و صداي خبرنگاران باعث شده است ما از تأثيري كه روش و مشي مسؤولان بر سبك زندگي مردم مي‌گذارد غافل شويم. همه ما جمله معروف «الناس علي دين ملوكهم» را شنيده‌ايم به نظر مي‌رسد بايد در تعبير ـ دين ملوك ـ بيشتر دقت كنيم. دين ملوك تنها اشاره به تدين حاكمان ندارد بلكه سيره عملي و روش‌هايي كه حاكمان براي اداره جامعه برمي‌گزينند را در بر مي‎گيرد. به اصطلاح ساختارهايي كه حاكمان براي اداره و مديريت جامعه طراحي مي‌كنند، نوعي پيام به شهروندان و در مجموع به آحاد جامعه مخابره مي‌كند كه شيوه صحيح رسيدن به اهداف و آرزوهايشان اين گونه است. مثلاً پس از تصويب يك قانون كه براي احراز يك مقام يا پست دولتي، كسب مدرك تحصيلي خاصي را شرط مي‌كند؛ موجي از تمايل به تحصيل و حتي كسب مدرك و مدرك‌گرايي نزد طالبان آن جايگاه به راه مي‌افتد. اين ايجاد يك ساختار است كه نمايندگان مجلس با حاكم كردن آن مردم را به آن سو راهنمايي مي‌كنند يا اشاعه خزنده تفكر فمينستي در جامعه تحت عناويني عامه‌پسند مانند حقوق زنان و امثالهم از سوي بعضي از مبادي وابسته به دولت‌ها، موجب فاصله گرفتن زنان از كانون گرم خانواده، افزايش طلاق، افزايش سن ازدواج دختران به جهت گرايش بي‌رويه تحصيلات عاليه شد و يا وقتي يك رئيس جمهور به رنگ عبايش مشهور مي‌شود يا مارك كت و شلوار فلان مدير مياني براي مردم جلب توجه مي‌كند اينها همه براي مردم پيام‌هاي خاصي براي انتخاب سبك زندگي ويژه مخابره مي‌كند كه از هر سخنراني و كتابي بيشتر بر آنها اثر مي‌گذارد؛ چرا كه چشم مردم به مسؤولان است و آنها را به عنوان قله‌هاي موفقيت محسوب مي‌كنند و مشي و مسير آنها را مطلوب و از جمله هنجارهاي جامعه انگاشته و به همان مسير گام مي‌نهند همچنانكه رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير خود با هيأت دولت فرمودند:
يكي از خصوصيات رفتار مسؤولان اين است كه در جامعه فرهنگ‌سازي مي‌كند؛ يعني ما چه‌جوري مشي كنيم، چه‌جوري حرف بزنيم، چه‌جوري زندگي كنيم، با چه كسي معاشرت كنيم، با چه كسي قطع [رابطه‌] كنيم. اين در جامعه فرهنگ‌سازي مي‌كند. بنابراين شما كاري كه داريد انجام مي‌دهيد، خدمتي كه داريد مي‌كنيد- در هر بخشي كه هست- اگر همچنان‌كه مورد انتظار است و بحمدا... تا حدود زيادي هم در بسياري از بخش‌ها بحمدا... تأمين ‌شده است، وقتي با اخلاص همراه باشد، با كار فراوان همراه باشد، با دلسوزي همراه باشد، علاوه بر اثري كه خود اين كار در واقعيت بيروني مي‌گذارد، يك اثر بلندمدّت هم مي‌گذارد و آن عبارت است از همين فرهنگ‌سازي. مردم به ما نگاه مي‌كنند، به شما نگاه مي‌كنند؛ رفتارهاي ما، مَنِش‌هاي ما سازنده فرهنگ عمومي مردم است. بنابراين ياد اين دو برادر خوب و عزيز و سعادتمند را گرامي مي‌داريم و اميدواريم ان‌شاءا... كه بتوانيم همه ما هم در همين صراط حركت كنيم.
زهره پوروهابي

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal