آخرین اخبار

19. آبان 1402 - 16:26   |   کد مطلب: 46576
آیا شعار جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» در کشورهای ایران و آمریکا موفق بوده است؟ نقد رئیس دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی در این زمینه بخوانید.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، سال ۱۹۹۹ روزی با عنوان «روز جهانی علم درخدمت صلح و توسعه» با هدف تأمین آسایش و آرامش انسان‌ها در تقویم‌ها به ثبت رسید.

 

علم کمک شایان توجهی به صلح و توسعه و رفع نیازهای انسان‌ها می‌نماید که از جمله می‌توان به کشف واکسن کرونا، درمان بیماری‌های ژنتیکی، پیشگیری از تولد بیماران معلول، درمان نابینایی، استفاده از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب، درمان ناباروري، هوشمندسازی و غیره اشاره کرد. کشورهای زیادی از جمله جمهوری اسلامی ایران، از علم در خدمت توسعه استفاده می‌کنند که نمونه بارز آن، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. ایران از انرژی هسته‌ای برای حوزه‌های تولید برق، پزشکی، کشاورزی، محیط زیست، مباحث مربوط به حوزه آب و انرژی و آب و خاک و سلامت غذا استفاده می‌نماید و نه کشتار و تخریب.

 

با وجود این، در کنار اینکه علم در خدمت صلح و توسعه است، کشورهایی هستتند که از این موضوع برای جنگ و ناامنی استفاده می‌نمایند. قدرت‌های جهانی و در رأس آن‌ها آمریکا، همواره از علم برای سلطه‌محوری و بسط قدرت خود استفاده کرده‌اند و در این راستا، جان انسان‌ها کم ترین ارزشی برای آن‌ها نداشته است. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده علم در خدمت صلح است و از این رو، در ادامه به شماری از مصداق‌های این امر، اشاره می‌شود:

 

1)بمباران هیروشیما و ناکازاکی: این فاجعه در سال 1945 اتفاق افتاد که به مرگ بیش از 214 هزار نفر منجر شد. این در حالی بود که عملاً جنگ جهانی پایان یافته بود و نیازی به استفاده از این بمب‌های اتمی نبود. اما آمریکایی‌ها از علم سوء استفاده کردند و آن را در اختیار کشتار و نسل‌کشی قرار دادند. مقام معظم رهبری به خوبی چهرۀ فریبگرانه، منافقانه و جنایتکارانه آمریکایی ها را افشا کرده است: «این بمب‌ها در تابستان ۱۹۴۵ میلادی بر روی این دو شهر افتاد و منفجر شد و این جنایت اتّفاق افتاد؛ در حالی كه چهار ماه قبل از آن - یعنی در اوّل بهار ۱۹۴۵ - هیتلر كه ركن اصلی جنگ بود خودكشی كرده بود؛ دو روز قبل از او هم موسولینی - رئیس جمهور ایتالیا - كه او هم ركن دوّم جنگ بود دستگیر شده بود و جنگ عملاً خاتمه پیدا كرده بود؛ ژاپن هم كه پای سوّم جنگ بود، از دو ماه قبل اعلام كرده بود كه آماده تسلیم است؛ جنگی وجود نداشت امّا این بمبها منفجر شد. چرا؟ چون این بمبها ساخته شده بود، باید یك جایی آزمایش می‌شد؛ سلاحی ساخته بودند، باید آن را آزمایش می‌كردند. كجا آزمایش كنند؟ بهترین فرصت، این بود كه به بهانه‌ جنگ این بمب ها را ببرند روی سر مردم بیگناه هیروشیما و ناكازاكی بیندازند تا معلوم بشود كه آیا درست عمل می كند یا نه! چهره‌ی فریبگرانه».

 

 

2) لشکرکشی و حمله نظامی به کشورها و کودتاهای نظامی: در این راستا می توان به لشکرکشی و حمله به کشورهای مختلف از جمله کره شمالی، اردن، لبنان، کوبا، ویتنام، کامبوج، آنگولا، گرانادا، پاناما، سومالی، هائیتی، افغانستان و عراق و همچنین پشتیبانی از حملات داعش به سوریه و عراق، حمایت از حمله عربستان به یمن و حمایت از از حملات اسرائیل به لبنان و فلسطین اشاره نمود. در این راستا، به آمار یکی از جنایت های وحشتناک آمریکا اشاره می‌شود: حمله به ویتنام و کشتن بیش از ۳ میلیون نفر و شلیک حدود 18.2 میلیون گالن عامل سمی «نارنجی» از هواپیماهای جنگنده آمریکایی. بر اساس آمارهای دولت ویتنام، 400 هزار نفر در اثر این مواد شیمیایی کشته و 500 هزار کودک با معلولیت متولد شدند. همینطور، آمریکا در جنگ ویتنام از سلاح های بیولوژیکی و ویروسی علیه این کشور استفاده کرد که به افزایش طاعون، بیماری‌های روده‌ای و ازبین‌رفتن پوشش گیاهی در ویتنام منجر شد. به تعبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، «بیشترین جنگ ها، بیشترین کشتارها، بدترین قساوت ها، زشت‌ترین رفتارهای انسان با انسان در این دوره به وجود آمد". افزون بر این، همان طور که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) فرموده است: "آمریکا از دهه‌ ۴۰ تا دهه‌ ۹۰ - یعنی در ظرف پنجاه سال - هشتاد کودتای نظامی در دنیا راه انداخته  است. دولت امریكا از سال ۱۹۴۵ تا امروز در سرنگونی چهل دولت مستقل، كه تابع امریكا نبودند، نقش ایفا كرده و در بیست و چند مورد دخالت نظامی داشته است».

 

3) تحریم دارویی مردم ایران: در حالی که بر اساس قوانین و کنوانسیون های بین المللی، دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی شامل تحریم‌ها نمی شود، اما آمریکا آنها را در شمول تحریم ها علیه مردم ایران قرار داده است. بنابراین، تحریم دارو از مصداق‌های جنایت علیه بشریت، است که بیشترین رنج را متوجه بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی و کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ایمی نماید. خاطرنشان می‌شود این اقدام باعث شد حدود یک میلیون نفر از بیماران ایران دچار مشکل جدی شوند. این اقدام، مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، به ویژه حق سلامت می شود و مصداق نقض حقوق بشر و تروریسم مستقیم است.

 

4) حمایت مستقیم از نسل کشی مردم غزه:  نسل‌کشی، کشتار و قتل عام مردم غزه به خصوص زنان و کودکان، از وحشتناک‌ترین لحظات تاریخ معاصر و از بزرگ ترین جنایت هایی است که با کارگردانی و حمایت مستقیم آمریکایی ها از رژیم بدنام و جعلی صهیونیستی صورت می گیرد. تاکنون بیش از 10 هزار نفر به شهادت رسیده است که حدود 5 هزار نفر آنها از کودکان هستند. این در حالی است که مردم به غذا و دارو، آب آشامیدنی، سوخت و بیمارستان، دسترسی ندارند. بنابراین، نتیجه می گیریم که آمریکایی‌ها از علم برای کشتار مردم، سلطه‌طلبی، منافع دنیوی و ناامنی سایر کشورها، استفاده می‌کنند نه صلح و توسعه. به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، «برای این‌ها نابودی انسان‌ها مهم نیست، نابودی ثروت‌ها مهم نیست، نابودی عدالت مهم نیست، فاجعه‌های بشری مهم نیست؛ این مسائل هیچ كدام مانع سر راه اینها محسوب نمی‌شوند. البته برای حفظ ظاهر، سعی می‌كنند با صدای بلندتری فضای دنیا را آن‌طور تنظیم كنند كه این فاجعه‌آفرینی را بپوشاند؛ چهره‌ی آن‌ها را باز هم طرفدار صلح، طرفدار مردم‌سالاری و دموكراسی، طرفدار حقوق بشر نشان دهد».

صادق خزل‌پور

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal