آخرین اخبار

18. بهمن 1402 - 12:22   |   کد مطلب: 47269
یک استاد دانشگاه در اسدآباد در یادداشتی به مناسبت چهل پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نوشت: انقلاب اسلامی با استفاده از اندیشه‌های بومی، ظرفیت‌های داخلی و چشمه‌های جوشین خلاقیت و ابتکار جوانان در کشور در عمل نشان داد که «ما می‌توانیم».

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی اجتماعی  پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران این بود که به وضوح نشان داد می‌توان کشور را بدون وابستگی به قدرت‌های استکباری جهان شرق و غرب، توسعه داد. در واقع، هم توسعه و پیشرفت کشور را تضمین نمود و هم استقلال کشور را حفظ کرد.

 

انقلاب اسلامی، ظرفیت‌های داخلی و چشمه‌های جوشین خلاقیت و ابتکار جوانان را در کشور شکوفا نمود. چنانچه با استفاده از اندیشه‌های بومی توانست توسعه کشور را به پیش ببرد و در عمل نشان داد که «ما می‌توانیم».
دستاورد‌های متعدد علمی و فناوری در حوزه‌های هسته‌ای، نانو، بیوتکنولوژی، موشکی، سلول‌های بنیادین، هوافضا، دارو‌های نوترکیب و پزشکی، تنها با تکیه بر دانش و خلاقیت جوانان ایرانی حاصل شد. بنابراین، دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی وجود دارد که مصداق عینی اعتماد به نفس ملی و نمایان ساز «ما می‌توانیم» است.

از جمله این دستاوردها عبارتند از:

حکمرانی مبتنی بر مشارکت شهروندان
بدون شک، مهم‌ترین و نخستین دستاورد جمهوری اسلامی ایران، تحقق نظام مردم‌سالاری دینی است. ایران تنها کشور منطقه غرب آسیا است که مردم در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، مشارکت کامل دارند و ریل‌گذاری کشور را تعیین می‌کنند. این مشارکت در قالب صندوق‌های رأی و انتخابات صورت می‌پذیرد.

 

در این 45 سال، حدود 39 انتخابات در کشور و با حضور سلایق و جناح‌های مختلف برگزار شده است. از این رو، انتخابات به پایه تحول و حل مشکلات کشور تبدیل شده است. بر این اساس، حضور پر قدرت، پرشکوه و پرشور مردم در صحنه انتخابات، موجب وحدت ملی، انسجام اجتماعی، تولید قدرت ملی و زمینه‌ساز امنیت و پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شده است.
 

 

پیشرفت‎‌های علمی و تولید علم
توسعه دانشگاه‌ها و تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی یکی از بارزترین و مشهودترین شاخص‌هایی است که در 45 سال اخیر به نحو شگفت‌انگیزی پیشرفت نموده است. حاصل این امر، خودکفایی علمی ایران در بسیاری از حوزه‌ها و صنایع نوظهور است. در همین راستا، امروزه 2 درصد علم جهان توسط دانشگاه‌های ایران تولید می‌شود و در 12 فناوری جزو 20 کشور برتر دنیا می‌باشد. افزون بر این، ایران در تولید دانش‌های حوزه نانو رتبه ۴، در سلول‌های بنیادی رتبه ۹ و در حوزه هوافضا رتبه ۵ را دارا است.

 

پیشرفت‌های نظامی
ایران در صنایع نظامی و دفاعی به یک قدرت جهانی تبدیل شده است. امروز دوست و دشمن بر افتخارات و دستاوردهای نظامی ایران به خصوص در زمینه موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن مانند سجیل، عماد، قدر، خرمشهر، قیام، ذوالفقار، فاتح، خلیج فارس و هرمز در کنار دستیابی به فناوری ساخت موشک‌های کروز دریایی و زمینی، موشک هایپرسونیک و ساخت انواع پهباد، اعتراف می کنند. نکته مهم این پیشرفت آن است که این دستاوردها از طریق دانش بومی جوانان ایرانی کسب شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، امروزه جمهوری اسلامی ایران، سیزدهمین قدرت برتر نظامی، چهاردهمین کشور دارای توانایی غنی‌سازی اورانیوم، پنجمین کشور تولیدکننده پهپاد رادارگریز و دهمین کشور تولید کننده زیردریایی در جهان است.

 

 پزشکی و جراحی‌های خاص
ایران از یک کشور وارد کنندۀ پزشکان پاکستانی و بنگلادشی به «قطب پزشکی منطقه غرب آسیا»، تبدیل شده است. ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، درمان چشم پزشکی، سلول‌های دانش بنیان،‌ سلول درمانی، شبیه سازی، درمان ناباروری، درمان‌های تخصصی بیماری‌های غیرواگیر مانند ام اس و صرع، شکاف لب و کام و پیوند اعضا به یک قطب مهم تبدیل شده است.

 

قدرت نرم و نفوذ روزافزون ایران در منطقه غرب آسیا
امروز مرز ایران را نه در شلمچه و نفت شهر بلکه باید در شام و لبنان و عراق و یمن جست و جو کرد. بر همین مبنا است که عمق استراتژیک ایران به آب های مدیترانه رسیده است. همچنین، تشکیل محور مقاومت به عنوان یک عامل بازدارنده، قدرت ساز و امنیت ساز موجب نفوذ ایران در قلب مردم منطقه شده است. افزون بر این، جمهوری اسلامی ایران به الگوی تمام ملت‌های مظلوم و آزادی خواهان جهان از آسیا تا آفریقا و از اروپا تا آمریکا،  تبدیل شده است و این امر روز به روز در حال گسترش است.

 

پرتاب ماهواره‌های ایرانی به فضا
با گذشت 45 سال از انقلاب اسلامی، ایران در زمینه علوم و فناوری فضایی و چرخه کامل فناوری پرتاب ماهواره به فضا، دستاورهای بزرگی کسب نموده است و به باشگاه فناوران فضایی در جهان راه یافته است. از این رو، ایران در تسخیر فضا، نقش بارز و مهمی دارد. امروزه، ایران ماهواره های خود را به مدارهای بالاتر از جمله مدار 36هزار کیلومتری از زمین می فرستد. در همین راستا، ماهواره های زیادی نظیر «سفیر"، «سیمرغ»، «سریر»، «سروش»، «قاصد» ، «قائم 100»، «نور»، «مهدا» و غیره را با موفقیت به فضا پرتاب شده است.

 

گردشگری سلامت
ایران را یکی از سرآمدترین کشورها در حوزه پزشکی و تکنولوژی‌های پزشکی روز دنیا به شمار می‌آید. بر اساس آمارهای منتشر شده، درحال حاضر حدود یک میلیون گردشگر سلامت وارد کشور می‌شوند. در این میان، ایران در زمینه درمان ناباروری به مرکز توجه منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. ایران در سال 1401، از 164 ملیت گوناگون و از پنج قاره، گردشگر سلامت داشته است.

 

صادق خزل‌پور
رئیس دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal