آخرین اخبار

7. مهر 1394 - 13:30   |   کد مطلب: 28826
یک بسیجی اسدآبادی از نمایش عملیاتی در باغ موزه دفاع مقدس همدان می‌گوید:
نمایش عملیاتی جنگی تداعی‌گر روزهای جنگ برای نسل امروز است
یک بسیجی اسدآبادی با اشاره به حضور خود و خانواده‌اش در برنامه نمایش عملیات رزمی کربلای 4 در باغ موزه همدان گفت: اگر چه سن و سال من به جنگ نمی‌رسد اما امروز با این نمایش رشادتها و ایثارگری رزمندگان برایم تداعی شد.

به گزارش آوای سیدجمال، در هفته دفاع مقدس یکی از برنامه های فرهنگی که به منظور آشنایی با جنگ تحمیلی، رشادت‌ها و مجاهدت‌های رزمندگان انجام شد، نمایش رزمی عملیات کربلای 4 بود که  در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

این برنامه فرهنگی توانسته است تعداد زیادی از شهروندان را نسبت به تماشای نمایش مذکور ترغیب کند و علاوه بر آشنایی جوانان با معارف جنگ ترتیبی اتخاذ نماید تا خانواده ها بطور کاملا طبیعی شرایط جنگ را لمس نمایند.

محمدرضا فهلی یکی از بسیجیانی است که در آخرین روز هفته دفاع مقدس به همراه خانواده خود از این باغ موزه بازدید می‌کند که او اینگونه از حس و حال خود در زمان برگزاری این نمایش بازسازی عملیات کربلای 4 می‌پردازد.

او با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه زنده نگهداشتن یاد شهادت کمتر از شهادت نیست آغاز می‌کند و  می‌گوید: از در ورودی که وارد میشوی چند سرباز را میبینی که در حال شوخی کردن با یکدیگر هستند. گویا این تعداد از هنروران نمایش هستند و چه بسا هر یک از آنان  بجای یکی از غواصان ایفای نقش میکنند.

ای کاش آنها بدانند در چه مکان و چه زمانی مشغول اجرای فرایض خدمتی خود هستند.

وارد محوطه باز باغ موزه میشویم. حدودا" ده دقیقه ای تا اذان مغرب مانده است.تعداد کمی روی سکوها نشسته اند ومنتظر شروع مراسم هستند.

سر خود را  بطرف دیگر باغ موزه میچرخانیم در آنسوی فضا چند موشک واقعی و یک رادار نظامی را مشاهده میکنیم که فضای واقعی جنگ را برای حاضرین ترسیم میکنند.

ساعت اجرای مراسم بعد از ادای نماز اعلام شده است اما بعد از برگزاری نماز در طرف دیگر باغ موزه مردم به کندی به طرف سکوها حرکت میکنند و شلوغی و ازدحام، حاصل انتظار مشتاقان دیدن نمایش است.

بعد از چند دقیقه گروه موزیک مستقر در میدان شروع به نواختن قطعه ای حماسی درباره ایران اسلامی میکنند و بدین ترتیب مراسم بطور رسمی آغاز میشود.

سیستم نورپردازی منحصر بفرد و رقص تصاویر در آب نمای جالب باغ موزه چشم هر تماشاچی را به خود جذب میکند. نمایش تصاویری از شهدا، امام شهدا و عرض خیر مقدم به حاضرین باعث میشود حاضرین خود را برای قسمت اصلی مراسم آماده کنند.

در حال تماشای آب نما هستیم که  زوم پروژکتور روی مجری در طرف دیگر فضا باعث میشود سر چرخانده و بطرف ضلع روبروی آب نما خیره شویم.

مجری شروع به صحبت میکند و بعد از عرض سلام جملاتی در مدح حصرت زهرا(س) به زبان می آورد و با این ادبیات خود، فضا را بیش از پیش معنوی می کند.

در همین حین شاهد ورود تعدادی رزمنده به میدان میشویم که نماینده نسل قدیم و جدید انقلاب هستند.

پس از صحبتهای اولیه مجری، تریبون در اختیار این رزمنده ها قرار میگیرد که در ابتدا یکی از جوانان دیروز و موسپیدهای امروز به نمایندگی از همسن و سالان خود جملات زیبایی به زبان می آورد که باعث تحریک احساسات هم سن و سالانش میشود.

پس از سخنان این رزمنده دنیا دیده نوبت به ادای جملات جوانی از نسل جدید میشود که وی نیز با سخنانی زیبا بیعت خود و هم نسلانش با نظام اسلامی و اقتدار کشور را اعلام میکند.

در انتهای این مراسم دراماتیک شش نفر از رزمنده های سپیدموی چفیه هایی در گردن نمایندگان نسل امروزی می آویزند و فضا را ترک میکنند.

در همین حین منوری قرمز رنگ به آسمان پرتاب میشود که انسان را به یاد شلیک يپانچه در مسابقات ورزشی می اندازد که اعلام شروع رسمی مسابقه است.

شلیک چند گلوله فضا را بطور کامل به روزهای جنگ برمی گرداند و این در شرایطی است که در طرف دیگر میدان غواصان وارد صحنه شده اند و به دقت در حال گوش کردن به سخنان فرمانده خود هستند.

سربازان عراقی نیز در این مدت بیکار نبوده اند و با شلیک گلوله سکوت شب را برهم میزنند.

پس از اتمام سخنان فرمانده غواصان به روبوسی و طلب حلالیت از همدیگر می پردازند که این قسمت از احساسی ترین زمانهای اجرای برنامه است که با نوای مداحی در حال پخش زیباتر نیز میشود.

پس از ورود غواصان به آب تمامی حواسها به این رزمنده ها جذب میشود که با روایت دو تن از افرادی که در عملیات کربلای4 حاضر بوده اند فضا را به صورت واقعی ترسیم میکنند.

رزمنده ها بعد از طی رودخانه به ساخل عراق میرسند و با  پشتیبانی نیروهای خودی تا عمق خاک دشمن نفوذ میکنند ولی بعلت بروز برخی مشکلات اسیر نیروهای دشمن میشوند و این قسمت را به غم انگیز ترین سکانس ماجرا تبدیل میکنند. بعداز شهادت این غواصان دلیر پیکر پاک آنها در آب و توسط همرزمان بصورت نمادین تشییع میشود که در این زمان موزیک ماندگار فیلم خداحافظ رفیق نیز پخش میشود که باعث میشود تعداد بسیاری از حاضرین با اشکهای خود به استقبال پیکر این قهرمانان بروند.

حمل عکس شهدا توسط دختران و زمزمه دعای فرج امام زمان(عج) پایان بخش این مراسم به یاد ماندنی است.

 نسل امروز بیش از گذشته نیاز به برگزاری چنین برنامه هایی برای یادآوری خاطرات و رشادتهای رزمندگان اسلام و دوران دفاع مقدس دارد و یکی از گلایه های مردم از مسئولان در سطح شهرستانها این است که چرا اطلاع‌رسانی برای حضور قشرهای مختلف مردم ر این برنامه فرهنگی نشده است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal