23. دى 1394 - 19:11   |   کد مطلب: 29831
جوانان درگیر بلای خانمانسوز:
‌خانواده‌ها به گوش باشید
‌امروزه اعتیاد نه به عنوان یک جرم بلکه در ردیف یکی از بیماری‌های بسیار وحشتناک و دردناک عصر حاضر مطرح است.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، سوداگران مرگ با رهاورد افیون‌های جدید صنعتی جامعه را نگران‌تر از دیروز کرده‌اند، چرا که ممکن است این بیماری هر خانواده‌ای را در هر سطح و مرتبه‌ای به‌ویژه جوانان و نوجوان تهدید کرده و خانواده‌ها را از هم گسیخته و یا متلاشی کند و تمام آمال و آرزوهای چندین ساله والدین را یک شبه برباد دهد و آینده جامعه را با خطر جدی مواجه کند.

 

اما آیا تنها راهکار و چاره این معضل غم‌انگیز، مقابله دولت و نیروی انتظامی با سوداگران مرگ است و دیگران هیچ نقشی در راستای حل این بلای خانمان‌سوز قرن حاضر ندارند؟

 

کارشناس مسئول سیاسی انتظامی فرمانداری اسدآباد در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: امروزه ریشه تمام آسیب‌های اجتماعی چون ناامنی، سرقت، طلاق و بی‌اعتمادی در خانواده‌ها و استرس‌های روانی اعتیاد است.

 

"رشید آبیار" گفت: در حال حاضر بیش از ۶٠ درصد از طلاق‌ها به صورت مستقیم، ٢٠ درصد طلاق‌ها به صورت غیرمستقیم و ۶٧ تا ٨٠ درصد سرقت‌ها ریشه در اعتیاد دارد و در این شرایط و برهه باید جامعه و خانواده به نحو احسن مراقب فرزندان، دانش‌آموزان و دانشجویان به عنوان پنجره جمعیتی جامعه باشند.

 

وی با اشاره به نقش مهم خانواده در جلوگیری از گرایش فرزندان به اعتیاد اظهار کرد: در صورتی‌که خانواده از بدو تولد رابطه‌ای صمیمی و عاطفی با کودکان خود برقرار سازند، یقینا کودکان به سمت‌وسوی ناهنجاری‌ها کشیده نخواهند شد.

 

وی با ابراز نگرانی در رابطه پایین آمدن سن اعتیاد و گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف موادمخدر جدید صنعتی مختلف تصریح کرد: این معضل اجتماعی حرکتی از پیش تعیین شده از جانب دشمنان و ابرقدرت‌ها برای آسیب‌زدن به جوانان و نوجوانان ایران بوده که می‌خواهند با این اقدام مانع پیشرفت آنان در جهان شوند.

 

دبیر شورای هماهنگی و پیشگیری موادمخدر شهرستان اسدآباد اضافه کرد: محیط امن خانواده سبب می‌شود جوانان و نوجوانان به راحتی مشکلات و مسائل خود را با والدین در میان نهاده و برای حل مسائل و ارضای احساسات عاطفی خود به خارج از خانواده و دوستان پناه نبرند.

 

این کارشناس اظهار کرد: عدم ارتباط صمیمی فرزندان با خانواده موجب سردرگمی آنان شده و ممکن است دوستان و اطرافیان او را به سمت ناهنجاری‌ها و استعمال دخانیات و مخرب‌تر از آن افیون‌های مختلف صنعتی جدید سوق دهند.

 

آبیار افزود: والدین باید از کودکی با داستان‌های شبانه امکان ارتباط عاطفی بیشتری با کودکان و فرزندان خود برقرار سازند و در برخی موارد کودک خود را شخصیت اصلی داستان‌ها قرار دهند تا بدین تر‌تیب او خود را در بسیاری از مسائل و مشکلات همراه دیگران بداند.

 

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به کنترل جامعه نیست، یادآور شد: بنای اولیه هر جامعه سالم خانواده سالم است.

 

آبیار با انتقاد از شناخته نشدن جایگاه واقعی و اساسی مشاوران در جامعه و مدارس گفت: باید خانواده‌ها توسط مربیان و مدیران مدارس با مشاوران در ارتباط باشند و از تجربیات آنان در راستای تربیت و حل مشکلات جوانان و نوجوانان خود استفاده کنند و دولت نیز با دایر کردن مراکز مشاوره‌ای رایگان با استفاده از مشاوران مجرب، متخصص و کارآمد والدین را یاری دهند.

 

این کارشناس دوران نوجوانی را یکی از برهه‌های مهم زندگی برشمرد و گفت: والدین باید در این برهه بیش از هر دورانی فرزندان خود را کنترل کرده، چرا که بیشتر ناهنجاری‌ها در نوجوانی پایه‌ریزی می‌شود.

 

آبیار با اشاره به نقش مهم مادران در تربیت فرزندان اظهار کرد: فقر فرهنگی زنان جامعه عاملی در جهت بروز ناهنجاری‌ها است چرا که دختران امروز مادران فردا و تربیت‌کننده فرزندان این مرزو بوم و جامعه اسلامی هستند.

 

وی با تاکید بر همکاری مردم در اجرای طرح‌های ارتقاء امنیت اجتماعی اضافه کرد: مشارکت مردمی در این طرح‌ها نیز می‌تواند از نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی برخوردار باشد.

 

به گزارش ایسنا، خانواده نقش بسزایی در امر مبارزه با این بیماری دارد و فراموش نکنیم که برقراری ارتباط صمیمی و عاطفی با کودکان، عدم فقر فرهنگی والدین به‌ویژه مادران، مشاوره صحیح و برخورداری از خانواده امن عواملی در جهت مقابله با اعتیاد و سوداگران مرگ است و تنها اقدامات دولت و دستگاه‌های اجرایی و انتظامی در این راستا کارساز نبوده و نیازمند یک عزم ملی با مشارکت مردمی است که از خانواده‌های خود ما آغاز می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal