آخرین اخبار

16. آذر 1399 - 13:25   |   کد مطلب: 37580
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی استان بیابانی شدند و یا در خطر بیابانی شدن هستند.

به گزارش آوای سیدجمال، اسفندیار خزایی, مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در نشست فضای مجازی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی خاک گفت: ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی استان به دلیل چرای بی رویه دام, بهره برداری بیش از حد از خاک و کمبود آب در منطقه به بیابان تبدیل شده اند.

 

او از اختصاص ۹ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه پوشش گیاهی در مناطق بیابانی و مستعد بیابان دراستان خبر داد و افزود: این اعتبار در استان برای بذر پاشی, کپه کاری و درخت کاری در این مناطق اختصاص دارد.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی خاک , "خاک را زنده نگهداریم و تنوع زیستی آن را حفظ کنیم"  است افزود: با بالا بردن پوشش گیاهی زمینه را برای تنوع گیاهی و جانوری در منطقه ایجاد می کنیم و موجودات زنده در خاک بهتر رشد و یا خانه سازی می کنند.

 

خزایی به چرای بیش از ۳ برابری ظرفیت مراتع استان هم اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت چرای دامی در مراتع استان برای دام عشایر و افراد بومی سالانه ۵۹۸ هزار راس است که متاسفانه بیشتر از این چرای دام داریم.

 

او ادامه داد: البته چرای دام در استان به جای ۴ ماه در سال کمتر از ۲ ماه است و دام ها در دو ماه دیگر از زمین های کشاورزی که برداشت محصول داشته اند تغذیه می کنند.

 

خزایی از آفروید سواری و موتور کراس سواری در مراتع انتقاد کرد و گفت:مراتع استان نیازمند تقویت پوشش گیاهی هستند و آفروید سواری, موتور سواری در مراتع به شدت به خاک و پوشش گیاهی آن آسیب می رساند.

 

اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳ به منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن ۵ دسامبر برابر با ۱۵ آذرماه به نام روز جهانی خاک نامگذاری کرد.

 

امسال در ایران هم از ۱۵ تا ۲۱ آذر به نام هفته خاک نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal