آخرین اخبار

10. تير 1402 - 13:26   |   کد مطلب: 45418
از میان حدود ۲۰ فیلمی که در حال حاضر بر پرده سینماهای کشور در حال اکران هستند فقط دو فیلم «بابا سیبیلو» و «بچه های طوفان» سهم سینمای کودک شده اند.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از میان حدود ۲۰ فیلمی که در حال حاضر بر پرده سینماهای کشور در حال اکران هستند، فقط دو فیلم سهم سینمای کودک و نوجوان شده است؛ دو فیلم «بابا سیبیلو» و «بچه های طوفان» سه ماهی می شود که اکران خود را آغاز کرده اند و یکی با استقبال به نسبت خوب تماشاگران و دیگری بدون استقبال به کار خود پایان داده اند.

فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» نخستین ساخته ادوین خاچیکیان (فرزند ساموئل معروف) به تهیه کنندگی احمد احمدی در سال ۹۸ ساخته شد و احتمالا به دلیل کرونا، اکران عمومی آن تا این سال به طول کشیده است.

رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، عباس محبوب، محمدرضا احمدی، یوسف صیادی، اردشیر کاظمی، رز رضوی، پارسیا شکوری و محمدطاها بهروز پور از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. خلاصه روایی فیلم حتی در شناسنامه و تبلیغات خود اثر هم نیامده اما از پوستر و تیزر تبلیغاتی آن می شود براحتی حدس هایی زد که مخاطب با چه حال و هوای متفاوتی نسبت به سایر فیلم های این ژانر مواجه است.

ادوین خاچیکیان درباره چالش های ساخت فیلم کودک می گوید:« همانطور که هر ژانری سختی هایی دارد، چالش های خاص خودش را هم دارد. زمان فیلمبرداری بیشتر نگران رعایت پروتکل های بهداشتی بودیم، ما این فیلم را در شرایط حساس کرونا با یک تیم حرفه ای بدون مشکل خاصی به سرانجام رساندیم. بچه های امروز از سنشان جلوتر هستند، ما در این پروژه همیشه از رفتار حرفه ای بچه ها غافلگیر می شدیم. دو کودکی که در پروژه بودند خستگی ناشی از کار را به خوبی تحمل می کردند و من همیشه تعجب می کردم که آنها چطور پا به پای بقیه جلو می آیند و بازی می کنند.»

خاچیکیان با اعتراض به سانس های بد تایم اختصاص یافته به «باباسیبیلو» می گوید:« سانس‌های پر رونق سینما مربوط به ساعت ۷ یا ۸ شب به بعد است و ما همچنان منتظر هستیم که چنین سانس‌هایی به فیلم «بابا سیبیلو» اختصاص داده شود چراکه تعداد این سانس‌ها برای این فیلم در حال حاضر بسیار اندک است و قابل مقایسه با دیگر فیلم‌ها نیست. «بابا سیبیلو» در اکثر سینماها در سانس‌های مرده اکران می‌شود.»

فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» که از ۲۶ فروردین ماه اکران سراسری خود را با ۳۲۷ سالن در کشور آغاز کرده تا امروز با جذب بیش از ۱۰۶ هزار تماشاگر توانسته حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی در گیشه بفروشد.

چهل کچلی که بعدتر «بچه های طوفان» شد

اما فیلم سینمایی «بچه های طوفان» به کارگردانی صادق صادق دقیقی اکران خود را به عنوان یکی از فیلم های سبد نوروزی سال، از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته آغاز کرد و با ۵۸ سالن اندکی که در اختیار داشت، عملا ۳۲ میلیون تومانی بیشتر در گیشه نفروخت؛ هرچند خود کارگردان معتقد است که فیلم او معیارهای حال حاضر فیلم های بفروش گیشه را ندارد و طبیعی است که خیلی مورد استقبال تماشاگران قرار نگیرد.

«تولید اثری با مختصات یک فیلم بفروش کار چندان دشواری نیست، کافی‌ است یک فیلم کمدی که سرشار از شوخی‌ها و تابوهای جنسی‌است با سلبریتی‌ها و بازیگرانی که در همه آثار تکرار می‌شوند، بسازید. حال آنکه هر چه می‌خواهد به خورد ملت بدهد؛ کافی‌ست! شما گیشه را فتح کرده‌اید! چنانچه چنین کاری در مارکت اکران داشتم، به واقع با مشکلاتی که امروز با آن مواجه‌ام روبه‌رو نبودم. احتمالا هم دوستان طلایه‌دار و پرسروصدا همراهم می‌شدند. اما من تلاش می‌کنم در حد توان و دانشی که دارم برای مخاطبم ارزش قائل شوم .اینکه امروز سالن‌های نمایش این فیلم در وضع فاجعه‌باری‌ست و انعکاس تحقیرآمیز آن ضربه زدن به من نیست، بلکه ذبح بی قاعده‌ سینمای کودک و نوجوان است. و سوق دادن نوجوان ایرانی به دامن فرهنگ بیگانه است.به شخصه معتقدم ما اگر برای فرزندانمان کار نکنیم بیگانه ذهن و تخیل و رویایشان را با شیک‌ترین و زیباترین تن‌پوش‌ها بزک کرده تا به فتح فرهنگ ما کباب قناری بر آنش کنند.»

فیلم سینمایی چهل کچل که بعد تر به دلیل شکایتی که بابت فیلمنامه ای مشابه از آن شد، به «بچه های طوفان» تغییر نام داد، به نویسندگی عبدالجبار دلدار و پروانه مرزبان، تهیه کنندگی پروانه مرزبان و کارگردانی صادق صادق دقیقی ساخته شد و برای نخستین بار در ۳۹ امین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد.

پژمان بازغی، رضا ناجی، مریم بوبانی، پرهام دلدار، سوگل طهماسبی، جواد زیتونی و تعدادی از بازیگران کودک و نوجوان گروه بازیگران این فیلم سینمایی در ژانر کودک را تشکیل داده اند.

پیش از نمایش فیلم در جشنواره فجر، «بچه های طوفان» در جشنواره های خارجی، جشنواره فیلم رشد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور داشت که جوایز بسیاری از جمله تندیس بهترین فیلم جشنواره رشد، برنده بهترین بازیگر نوجوان از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، پروانه زرین بهترین دستاورد فنی از جشنوراه کودک و نوجوان، برنده بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم گردشگری را به همراه داشته است.

صادق دقیقی پیش از فیلم «بچه های طوفان»، فیلم های «بزرگ مرد کوچک»، «تا آمدن احمد» و «مرده خور» را در کارنامه هنری خود دارد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal