آخرین اخبار

23. مهر 1402 - 13:07   |   کد مطلب: 46322
رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد گفت: تالاب پیرسلمان در این شهرستان که چندی پیش به طور کامل خشک شده بود از اواسط هفته جاری دوباره آبگیری شد و جان دوباره گرفت.

به گزارش آوای سیدجمال، مجید اسکندری  اظهار کرد: پیرسلمان اسدآباد یکی از سه تالاب طبیعی استان همدان به شمار می رود که در آخرین روزهای تابستان سال جاری به طور کامل خشک شده بود.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین علل افت آب پیرسلمان وجود چندین حلقه چاه در اطراف این تالاب است که البته یک حلقه چاه دارای مجوز که در فاصله ۲۵۰ متری آن قرار دارد بیشترین نقش را در خشک شدن پیرسلمان ایفا می کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد اظهار کرد: هر چند تا حدی از کشت دوم محصول در حاشیه این تالاب جلوگیری به عمل آمد اما بهره بردار چاه عمیق واقع در حاشیه این تالاب اقدام به کشت محصولات پر آب بر کرده بود.

اسکندری یادآور شد: این بهره بردار اقدام به کشت محصولات پر آب بری نظیر چغندر قند و یونجه کرده بود در حالی که باید محصولاتی نظیر گندم، جو و کلزا کشت شود.

وی اطهار کرد: هم اینک نیز برداشت محصولات توسط کشاورزان و کاهش استفاده از آب چاه ها برای آبیاری مزارع موجب جوشش چشمه ها و آبگیری و و بالا آمدن آب این تالاب سه هکتاری شده است.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از این تالاب آبگیری شده است،گفت: بارندگی طی ۲۰ روز گذشته در این شهرستان نداشته ایم که تاثیری در آبگیری پیرسلمان داشته باشد.

اسکندری یادآوری کرد: مطالعه حریم و بستر تالاب پیرسلمان اسدآباد از چندسال گذشته توسط شرکت آب منطقه ای آغاز شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است که با اتمام این مطالعات و مشخص شدن محدوده حریم و بستر، ضمن جلوگیری از تخریب و تصرف از کاشت محصولات در این محدوده جلوگیری می شود.

وی اظهار کرد: مکاتباتی با جهادکشاورزی برای پیشگیری از کشت دوم و کشت محصولات پر آب بر همچنین رعایت الگوی کشت صورت گرفته است./ایرنا

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal