آخرین اخبار

10. آبان 1402 - 8:00   |   کد مطلب: 46483
مدیر جهادکشاورزی اسدآباد از تعهد ۱۰۰ هزار تنی این شهرستان در تحویل چغندرقند برداشت شده امسال این شهرستان به کارخانه قند همدان خبر داد.

به گزارش آوای سیدجمال، محمدکرم مرادی اظهار کرد: قرارداد شهرستان در سال‌جاری در کشت چغندرقند ۲۰۰۰ هکتار بود که در این رابطه کشاورزان اسدآبادی حدود ۲۲۵۰ هکتار چغندرقند کشت کرده‌اند و براساس پیش‌بینی از این میزان سطح زیرکشت ۱۳۰ هزار تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری شهرستان اسدآباد در رابطه با تحویل چغندرقند برداشت شده خود به کارخانجات قند تنها با کارخانه قند استان همدان دارای قرارداد است، افزود: تعهد امسال شهرستان اسدآباد برای تحویل چغندرقند به کارخانه قند همدان ۱۰۰ هزار تن بوده که تاکنون از این میزان تعهد ۸۵ هزار تن آن تحویل این کارخانه شده و تنها ۱۵ هزار تن آن باقی مانده که در روزهای آینده مابقی محصول نیز به این کارخانه تحویل داده می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد اضافه کرد: ۲۵۰ هکتار کشت انجام شده خارج از قرارداد شهرستان نیز محصول چغندرقند خود را به سایر کارخانجات ارسال می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ۴۰ سال پیش کشاورزان اسدآبادی در کنار سایر محصولات کشاورزی کشت چغندرقند را نیز به عنوان یکی از محصولات استراژیک انجام می‌دهند و در این رابطه دارای  تجارب ۴۰ ساله هستند و کشاورزی چغندرکاران اسدآبادی در زمینه کشت چغندرقند به تبع سراسر کشور به‌روز است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد اراضی چغندرقند اسدآباد مجهز به سیستم  آبیاری تحت فشار بارانی است ضمن اینکه چغندرقند مانند کشت‌هایی چون سیب‌زمینی و یونجه محصولات مقاوم به کم‌آبی به شمار می‌روند و اگر آبیاری این محصولات به تأخیر بیفتد اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در زمینه شکر جزو واردات‌کنندگان این محصول محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: نمی‌توان صددرصد شکر را از خارج از کشور تأمین کنیم و علت گرانی شکر نیز همین است پس باید بخشی از نیاز شکر کشور را از طریق تولید چغندرقند توسط کشاورزان داخل کشور مرتفع کرد و کشت این محصول در داخل کشور نیز براساس تعهدها ضروری است.

مرادی یادآور شد: در حال حاضر به علت عدم خودکفا بودن کشور در زمینه شکر دولت به طور قطع در سال آینده مجبور خواهد بود که هر کیلو چغندرقند را برای خریداری به بیش از ۴۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری کند./ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal