آخرین اخبار

24. ارديبهشت 1398 - 10:10   |   کد مطلب: 32523
یادداشت/حسن رحیمی روشن
آیا جنگ می‌شود؟
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا نوشت: تحرکات اخیر آمریکا یک جنگ روانی است و برای تاثیر گذاری بر ذهن تصمیم گیران ایرانی است تا همچون برجام بدون جنگ به اهداف خود برسد اما از لحاظ نظامی جنگی در کار نخواهد بود.

به گزارش آوای سیدجمال، حسن رحیمی روشن عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در یادداشتی با عنوان "آیا جنگ می‌شود؟" نوشت:

 

اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه و فرود چند فروند هواپیمای B52 آمریکایی در پایگاه آمریکایی العدیده قطر پرسش هایی را بر انگیخته که، قصد واقعی آمریکا چیست؟

 

در این بین برخی سیاسیون و روزنامه های جریان موسوم به اصلاح طلب ،خبر از آرایش جنگی آمریکا و حمله نظامی قریب الوقوع دادند.! حتی روزنامه غربزده (شرق) پارا فراتر گذاشت و نوشت که باید ۱۲ شرط پمپیو را بپذیریم وگرنه جنگ‌می شود!

 

طبیعی است اگر اختیار و تصمیم گیری کشور در دست این نوع تفکر باشد با یک تشر آمریکا وا میدهند و تسلیم زورگویی آمریکا  می شوند.

 

از آنجا که جریان غربزده  به شدت مرعوب قدرت آمریکا است حافظه تاریخی ضعیفی نیز دارد. ! این نخستین بار نیست که آمریکا ناو هوا پیمابر به منطقه میفرستد.

 

در‌ پاییز  سال ۱۳۵۸ پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ناو هواپیمابر به خلیج فارس اعزام کرد آن‌ روزها نیز جریانات سیاسی غربزده به تحلیل و تفسیر چگونگی عملیات ناو آمریکایی پرداختند. و مدام جامعه را از خطر آمریکا بیم میدادند.

 

حضرت امام(ره) در واکنش به آنان فرمودند(آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند) جمله ای که  تاریخی شد. پس از آن نیز آمریکا بارها ناو هواپیمابر به منطقه اعزام کرده است. اما در مورد هوا پیماهای جنگنده B52  آمریکایی، گفتنی است که آمریکا در پایگاه های متعدد خود در منطقه ده ها فروند جنگنده دارد .

حتی تعداد جنگنده های مستقر در عرشه ناو هواپیمابر ،تاثیر اضافی بر قدرت آمریکا در منطقه ندارد. بنابراین، آمریکا برای شروع جنگ احتمالی در منطقه عِده و عُده کم ندارد تا نیازی جدی برای افزایش تعداد هوا پیماهای خود داشته باشد.

 

 آنچه آمریکا را از آغاز جنگ باز میدارد توان بازدارنگی ایران و در نتیجه عدم اطمینان آمریکا از پیروزی در جنگ‌ با ایران است!

آمریکا به عنوان یک بازیگر عاقل( به معنی محاسبه گر) خوب میداند که هم پایگاه های ثابتش در منطقه ،هم پایگاه های متحرک آن مثل ناو هواپیمابر اهداف اصلی موشکهای نقطه زن ایران است.

از طرف دیگر آمریکا خوب می داند ایران آغاز گر جنگ نخواهد بود اما اراده لازم برای پاسخ به هر تجاوزی در رهبری سیاسی ایران وجود دارد. و هر تجاوز احتمالی، در کسری از ساعت، پاسخ داده خواهد شد.

از نگاه تاکتیکی، ناو های هوا پیمابر در برابر موشکهای نقطه زن و مافوق صوت و پرشمار ایران بسیار آسیب پذیر است.

 

اگر موکشهای ایران همانند موشکهای اسکاد روسی_ که زمانی توسط صدام به شهرهای ایران شکلیک میشد_ بود آمریکا در حمله به ایران تردید نمیکرد.!

 

چراکه خاصیت آن موشکها زدن شهر ها و کشتن غیر نظامیان بود و دقت لازم را برای زدن اهداف در مقیاس کم وسعت مثل پایگاه های هوایی  ناو های متحرک در دریا را نداشت اما موشکهای ایران با تاکید رهبر انقلاب در دقت بالا و خطای اندک طراحی شده که بتوان اهداف را به دقت انتخاب نمود که تلفات غیر نظامی نداشته باشد.

 

اگر فرض کنیم موشکهای ایران در کلاس همان موشکهای زمان جنگ بود نهایتا در برابر حملات هوایی و در یایی آمریکا ایران‌ می توانست شهرهای جنوب خلیج فارس را بزند. که این مسئله نمی توانست در برابرحملات آمریکا باز دارنده باشد. اما اکنون دقت بسیار بالای موشکهای ایرانی اهداف خاص آمریکایی را آسیب پذیر کرده است. از این رو آمریکا جرات آغاز جنگی را که پایان آن دست او نیست نخواهد داشت.

 

 بنابراین تحرکات اخیر آمریکا یک جنگ روانی است و برای تاثیر گذاری بر ذهن تصمیم گیران ایرانی است تا همچون برجام بدون جنگ به اهداف خود برسد. اما از لحاظ نظامی جنگی در کار نخواهد بود.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal