آخرین اخبار

10. آذر 1399 - 12:38   |   کد مطلب: 37519
امروز اگر ترور دانشمند هسته ای کشورمان جهت وارد نمودن ایران به یک جنگ تمام عیار هم تلقی نشود، ممکن است باز هم وقتی دشمن پازل‌های خود را کنار هم می چیند به این نتیجه برسد که اکنون بهترین زمان برای شروع یک جنگ منطقه‌ای میان نظام ایران در مقابل اسرائیل و مجموعه‌ای از اعراب به رهبری امریکا است.

به گزارش آوای سیدجمال، پس از ترور شهید محسن فخری زاده سؤالی که پیش می‌آید این است که پاسخ ایران چه خواهد بود یا اساساً این واقعه می‌تواند به جنگ میان ایران و اسرائیل به عنوان متهم شماره یک بینجامد؟

 

این سوال را به شکل دیگری نیز می توان طرح نمود؛ برداشت دشمن از وضعیت کنونی ما چیست؟ آیا به ظن او وضعیت موجود فرصت مناسبی برای حمله به ایران بوده و شهادت دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان می‌تواند محرکی برای ورود ایران به یک جدال خونین تلقی شود؟

 

به نظر می‌رسد اگر خود را جای کارشناس، تئوریسین یا استراتژیست دشمن قرار دهیم تحلیلی که از وضعیت حاضر به دست می دهیم ممکن است فرضیه و به نوعی انگیزه شروع جنگ از سوی دشمن را تقویت کند.

 

به صورت خلاصه می‌توان دلایلی به این شرح برای این فرضیه ذکر کرد:

 

۱-اجماع برخی از کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به عنوان ژاندارم امریکا و به نوعی آتش بیار معرکه در منطقه

 

۲-وجود یک رئیس جمهور جاه طلب به نام دونالد ترامپ که روزهای آخر عمر دولت او در حال سپری شدن است و میل دارد از فرصت باقی مانده برای عرض اندام و نشان دادن خود به عنوان یک فاتح و نه شکست خورده استفاده کند تا شاید مفرّی برای گریز از شکست یا تحویل ندادن دولت بیابد.

 

 

۳-با توجه به فشار بی‌سابقه تحریم‌ها، کاهش فروش نفت، مصائب کرونا و مسائلی از این دست؛ ایران در موضع ضعف قرار دارد و همین وضعیت موجب شده مردم بیشترین بدبینی در طول ۴۱ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی را نسبت به نظام حاکمه داشته و عِرق ملی آنها نسبت به میهنشان در حداقل باشد.

 

 

۴-دولت به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور نشان داده که در مواقع بحرانی توان مدیریت لازم را ندارد، لذا این انفعال، طمع حمله یا هزینه تراشی برای ایران را افزایش می دهد.

 

 

۵-عدم پایبندی ایران به مفاد برجام پس از خروج امریکا از توافق؛ که بی تردید سرعت پیشرفت هسته ای را مضاعف خواهد نمود.

 

 

دیدار مشکوک بین رهبران برخی دول عربی با رژیم صهیونیستی، عدم صدور ویزا توسط امارات متحده عربی برای اتباع ایران، اظهار نظرها و برخی تحرکات نظامی امریکا و  دولت های اروپایی نیز  فرضیه نواختن شیپور جنگ در منطقه را بیش از پیش تقویت می کند.

 

 

بنابراین امروز اگر ترور دانشمند هسته ای کشورمان جهت وارد نمودن ایران به یک جنگ تمام عیار هم تلقی نشود، ممکن است باز هم وقتی دشمن پازل‌های خود را کنار هم می چیند به این نتیجه برسد که اکنون بهترین زمان برای شروع یک جنگ منطقه‌ای میان نظام ایران در مقابل اسرائیل و مجموعه‌ای از اعراب به رهبری امریکا است.

 

 

مع الوصف؛ امروز کنش و واکنش جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس می تواند این امر را تسریع یا به کلی از راهبردهای دشمن خارج و به زمان دیگری موکول نماید.

 

 

البته در این میان نباید از ظرفیت‌های نظامی، انسانی و استراتژیکی ایران در عرصه داخلی و منطقه ای غافل شد. قرار گرفتن در بین ده قدرت موشکی دنیا،  وجود جبهه مقاومت، ایدئولوژی پیش برنده اسلامی، موقعیت سرزمینی و ... همگی قدرت بازدارندگی ایران را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش داده است. ضمن اینکه ایران در سالهای اخیر نشان داده که هیچ حرکتی از سوی دشمن را بدون پاسخ نمی گذارد.

 

 

لذا اقدام نظامی نظیر شلیک موشک به مواضع امریکا در عراق در حادثه ترور سردار سلیمانی یا تجهیز نیروهای نیابتی و هزینه تراشی برای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در منطقه به عنوان گزینه های پاسخ جمهوری اسلامی به ترور شهید فخری زاده دور از ذهن نیست.

هادی بختیاری

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal