آخرین اخبار

3. تير 1400 - 11:41   |   کد مطلب: 39300
درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ بحث و تحلیل های زیادی انجام شده است، اما به نظر می رسد در موضوع میزان مشارکت کشوری نکته مهمی که مورد غفلت قرار گرفته است که توجه به آن میتواند درصد کیفی مشارکت را شفافتر نشان دهد ، موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور می باشد.

به گزارش آوای سیدجمال، بر اساس آمار وزارت کشور، تعداد ایرانیان واجد، ۵۹,۳۱۰,۳۰۷ بوده که از این تعداد، ۲۸,۹۸۹,۵۲۹ نفر در انتخابات مشارکت نموده اند. اما باید توجه داشت که از این تعداد واجدین شرایط، طبق آمار سال ۹۹ بیش از چهار میلیون نفر ایرانیان مقیم در خارج از کشور هستند، یعنی کسانی که نظام سیاسی ایران در زندگی آنها تاثیر خاصی ندارد از این رو، مشارکت آنان بیانگر واقعیت های اجتماعی درون جامعه ایرانی نیست. بنا بر این اگر بخواهیم میزان مشارکت مردم که بر آمده از تاثیر و تأثرات حکومت بر مردم و مردم بر حکومت است، شفافتر شود، باید میزان رای ایرانیانی که در خود ایران اقامت دارند سنجیده شود.
 

 

بر این اساس، اگر چهار میلیون را از ۵۹ میلیون و ۳۱۰هزار نفر کم کنیم، ۵۵ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر واجدین شرایط رای خواهند بود که مقیم خود ایران هستند، از طرفی ۱۶۰ هزار رای در خارج از کشور به دست آمده  که اگر همه آنها را نیز از سوی ایرانیان مقیم خارج حساب  کنیم و از مجموع آراء کسر نماییم، حدود ۲۸میلیون و ۸۳۰ هزار رای باقی میماند که متعلق به ایرانیان ساکن ایران است و مشارکت ۵۲درصدی ایرانیان ساکن ایران را نشان میدهد.
 

 

یعنی ۵۲ درصد ایرانیان ساکن ایران در انتخابات شرکت کرده اند و بیش از ۶۲ درصد آنان به رییس جمهور منتخب رای داده اند.
 

 

در قسمت قبلی نسبت به آمار میزان مشارکت کشوری در انتخابات ۱۴۰۰ نکته مهمی که مغفول مانده بود را بیان کردیم،حال در موضوع آمار مشارکت و میزان واجدین شرایط در استان همدان نکات مهمی وجود دارد که بیان می شود . طبیعتاً منتظر پاسخگویی مسئولین امر در ستاد انتخابات، مرکز امار و سایر مسئولین استان همدان خواهیم بود .
 

 

بر اساس اعلام آزادبخت معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان میزان واجدین شرایط در انتخابات ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و چهارصد و بیست و پنج هزار نفر که نسبت به آمار جمعیتی سال ۹۵ برابر ۸۳درصد جمعیت استان همدان است ، اعلام گردید . بر اساس همین آمار در کشور حدود ۷۴درصد مردم واجد شرایط رای دادن هستند .
 

 

یعنی استان همدان حدود ۹ درصد بیشتر از میانگین کشوری واجد شرایط رای دادن داشته است . با این نسبت آماری در شهرستانهایی مثل فامنین حدود ۹۰ درصد ، بهار حدود ۸۹ درصد ، تویسرکان و اسدآباد و ملایر حدود ۸۶ درصد و همدان نیز ۸۱ درصد واجد شرایط رای دادن بوده اند .
 

 

اگر تغییرات جمعیتی را نیز لحاظ کنیم بر اساس نسبت ۵۹میلیون واجدشرایط کشوری به ۸۳میلیون جمعیت سال ۹۹ ، درصد واجدین شرایط کشوری به عدد ۷۱ درصد کاهش می یابد و در استان همدان با توجه به کاهش جمعیت بر اساس برآوردها و اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استاندای همدان این نسبت به ۸۴درصد ارتقا خواهد یافت . یعنی حدود ۱۳ درصد اختلاف با میانگین کشوری .
 

 

بررسی ها نشان می دهد مشکل جدی در این اختلاف آماری در زمان اعلام واجدین شرایط در انتخابات ۹۸ صورت گرفته است که بدون هیچ مبنای منطقی ، به آمار واجدین شرایط انتخابات قبلی(ریاست جمهوری ۹۶) عدد ۱۱۶هزار نفر اضافه شده است .
 

نکته حائز اهمیت در آمار رای اولی هاست که بررسی ها در برخی شهرستان ها نشان می دهد به هیچ عنوان آمار اعلام شده وزارت کشور و استانداری در خصوص رای اولی های جدید نیز صحیح نمی باشد و بسیار پایین تر از رقم اعلامی است .
 

اهمیت ماجرا آنجاست که با این مشکل در اعلام آمار واجدین شرایط رای دادن ، مشارکت و حضور مردم در استان همدان پایین تر از میانگین کشوری اعلام می شود. با احتساب ۱۳ درصد اختلاف با میانگین کشوری ، حضور مردم استان همدان در پای صندوق های رای در مرز ۶۰ درصد بوده است که سوء مدیریت در اعلام آمارهای رسمی باعث گردیده است تا حق استان در این انتخابات تضییع گردد .
 

راه کار حل این مشکل بسیار ساده است . به جای لحاظ کردن آمار پایه کدملی توسط ثبت احوال که به دلیل مهاجرت ها پایه صحیحی نبوده است، آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جایگزین گردد .
 

البته با توجه به سرشماری سال ۱۴۰۰ که برگزار می گردد ، می توان آمار قطعی را به شرط اتقان آمار ، همین سرشماری قرار داد و اطلاعات مرکز آمار ایران در تفکیک سنی به عنوان مرجع نهایی قرار گیرد.

حسین ربیعی- کارشناس رسانه و فضای مجازی

انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal