آخرین اخبار

28. شهريور 1402 - 7:03   |   کد مطلب: 46083
مطالبه چندین ساله‌ای در حوزه میراث فرهنگی اسدآباد همچنان بر زمین است؛
5 کتیبه دوران صفویه مسجد جامع اسدآباد در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی
مسجد جامع اسدآباد با وجود 5 کتیبه از دوران صفویه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود که هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

به گزارش آوای سیدجمال،  شهرستان اسدآباد با قدمتی کهن و پرآوازه در تاریخ، دارای 150 اثر است که تنها ۵٠ اثر تاریخی و باستانی آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت رسیده است.

 

یکی از آثار تاریخی این شهرستان که در حوزه میراث فرهنگی قرار دارد و علیرغم قدمت کهن، هنوز به ثبت آثار ملی نرسیده است،  مسجد جامع این شهر است.

 

این مسجد با وجود 5 کتیبه از دوران صفویه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

 

در این در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برای توسعه فضای مسجد تخریب شده و مسجدی جدید با طرحی مستطیل شکل به‌ جای آن ساخته شده است.

 

نقش‌ هنری اسلامی با دستان هنرمندانه ایرانیان در قدیم‌الایام در این مسجد به کار رفته و 5 سنگ‌نوشته و یک سنگ‌قبر بر دیوار طاق‌نمایی در سمت چپ راهروی ورودی به حیاط مسجد نصب شده و در آن سنگ‌نوشته‌ها که معروف به سلطانی است،  مووعات زیر نوشته شده:

1-  فرمان شاه طهماسب اول صفوی«984-930» درباره بخشودگی مالیات خانه شمار قریه اسدآباد.
2-  فرمان شاه طهماسب اول صفوی «984-930» درباره تخفیف مالیات چهارپا که عبارت از مواشی و ...و بیوت النحل النکا ، اسدآباد که از ابتدای پیچی ئیل به علیت شیعه بودن ساکنان آنجا.
3-  فرمان شاه عباس صفوی«1038-996» درباره تخفیف رسدی یکماهه شهر رمضان المبارک از ابتدای توشقان ئیل سوای جهاتی که به اجاره می‌دهند فقط به شیعیان ساکن الکاء اسدآباد.
4-  فرمان شاه صفی «1052-1038» درباره مال و حقوق دیوانی جماعت کاولیان و جماعت لولیان و جماعت هندویان مشهور به خطیران و جماعت حسن ارانلو  که در نواحی نهاوند و اسدآباد و هرسین و دینور و سنقر و گوراب و ملایر ساکن هستند.
5-  کتیبه تعمیر بنای مسجد جامعه قصبه اسدآباد به فرمان شاه سلیمان صفوی«1105-1077

 

و اما رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به قدمت مسجد جامع، گفت: بنای مسجد جامع، بنای مسجد تازه‌ساز و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی بازسازی و نوسازی شده و امکان ثبت ندارد.
کامران اکبری‌شایگان ادامه داد: البته برای ثبت کتیبه‌های مسجد جامع پرونده ثبتی از این آثار تهیه و به تهران ارسال شده و در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تراکم پرونده‌های معرفی شده به تهران، پرونده ثبت کتبه‌های مسجد جامع شهر اسدآباد هم در نوبت ثبت است و این امر به نتیجه خواهد رسید.

انتظار می‌رود مسئولان متولی این امر تلاش بیشتری برای به ثبت رساندن نام این مسجد قدیمی در آثار ملی داشته باشند.
انتهای پیام/ن

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal