آخرین اخبار

20. اسفند 1401 - 13:13   |   کد مطلب: 44652
چرا با وجود مستقل بودن دانشگاه سیدجما‌ل‌الدین اسدآبادی نه تنها جای رئیس آن در بین هیأت امنا خالی است بلکه برای بانوان، روحانیت و روزنامه نگار جایگاهی دیده نشده و به نظر می‌رسد و آنچه هویداست این بنیاد علی رغم انکه مبنایش علمی و فرهنگی است اما چینش اعضای هیأت امنای آن بیشتر سیاسی دیده شده است!

به گزارش آوای سیدجمال، روز 18 اسفند ماه که از سال‌ها قبل با عنوان «سالروز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی» در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده، مسئولان اسدآباد هر ساله همایش نکوداشت مختصری را برگزار می‌کنند که این رویداد امسال نیز با دعوت و سخنرانی وزیر میراث فرهنگی انجام شد.

 

و اما در شرایطی که همه مدارک دال بر ایرانی بودن سیدجمال وجود دارد، نام «سیدجمال» در سال 1393 با عنوان « افغانی» در یونسکو به ثبت رسیده! که با راه‌اندازی بنیاد سیدجمال و ایجاد دفتری در یادمان سیدجمال‌ و تعیین  اعضای هیأت امنای آن، انتظار می‌رود هرچه سریعتر این بنیاد به دنبال برگرداندن هویت ایرانی بودن سیدجمال و نام مصادر شده آن از سوی افغانی‌ها باشد.

 

و اما یک سؤال و مطالبه از مسئولان این شهر که چرا با وجود دانشگاهی با عنوان سیدجما‌ل‌الدین اسدآبادی و مستقل بودن آن رئیس دانشگاه نه جزو اعضای اصلی هیأت امنا و نه حتی حقیقی آن است! این درحالی است که رئیس دانشگاه بوعلی سینا جزو اعضای اصلی است!

البته شاید در پاسخ به این مطالبه و سؤال عنوان شود که در زمان تصویب اساسنامه بنیاد در سال 1388 هنوز دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی تأسیس نشده بود و تصویب این بنیاد هم زیر مجموعه دانشگاه بوعلی سینا انجام می‌شده اما حال که راه اندازی بنیاد در سال 1401 انجام و دانشگاه سیدجمال هم وجود دارد، پس قاعدتا" می‌بایست نام دانشگاه و رئیس آن هم به عنوان عضو هیأت امنای بنیاد علمی و فرهنگی به ثبت می‌رسید.

باوجودی که سیدجمال روزنامه‌نگار و قلم به دست بوده، متأسفانه در این بنیاد از روزنامه‌نگار و یا قلم به دستانی  هم بهره برده نشده است!

 

نگفته نماند به جزء حجت‌الاسلام مرتضی موحدی که امام جمعه است، از روحانیت هم در این هیأت امنا بهره برده نشده و صد البته جای اساتید و دانش یار تاریخ و جایگاه بانوان فعال عرصه فرهنگی هم در این بنیاد لحاظ نشده است!

 انتظار می‌رفت و می‌رود که ضمن پاسخگویی به این مطالبه مواردی که ذکر شد، هم لحاظ شود، هرچند به نظر می‌رسد با انتخاب برخی افراد در این بنیاد با وجودی که عنوان بنیاد علمی و فرهنگی است، اما بیشتری سیاسی شده است.

و اما چند مطلب را پیرو بزرگداشت سیدجمال متذکر می‌شویم:

تفکر سیدجمال ایجاد وحدت بود اما با برگزاری دو مراسم در یک روز با موضوع سیدجمال گویی این اتفاق نیفتاده است! چرا که کمترین پوشش رسانه ای رخ داد.

می‌طلبید که هر ارگان و اداره و نهاد و دانشگاه و مرکز فرهنگی و علمی یک روز را مراسم می‌گرفت تا بیشتر از این به لحاظ پوشش رسانه ای نام و یاد و تفکر او برده می‌شد کمااینکه یک سال وقت برای برگزاری همایش‌ها هست و هر روز را می‌توان روز سیدجمال کرد که متأسفانه مسئولان این شهر تنها به روز بزرگداشت سیدجمال اکتفا می‌کنند! اینگونه کمترین پوشش رسانه‌ای هم رخ می‌دهد. حال انتظار می‌رود برای سال آینده از ابتدای سال تا روز بزرگداشت سیدجمال برنامه‌ها و اقدامات در خور و شأن این شخصیت جهانی انجام شود و تنها به یک روز اکتفا نشود.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal